Od redaktora
Z dnia na dzień moja skrzynka mailowa coraz bardziej wypełnia się informacjami na temat różnorodnych inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju, podejmowanych przez rozmaite przedsiębiorstwa. Jeszcze nie tak dawno na adres redakcji przychodziło kilka takich wiadomości dziennie, a teraz – kilkanaście. Bardzo mnie to cieszy, gdyż oznacza to, że firmy są coraz bardziej świadome swego wpływu na środowisko i podejmują coraz większy wysiłek, by go niwelować. Nie zapominają także o edukacji swoich pracowników oraz lokalnej społeczności. Aby zostać zauważonym w systematycznie powiększającej się grupie „zielonych” firm, przedsiębiorstwa prześcigają się w kreatywnych pomysłach na funkcjonowanie w zgodzie z naturą. Kilka niesztampowych projektów w ostatnich miesiącach zrealizowała Kompania Piwowarska („Zielony regał” czy „Ciuch w Ruch”), IKEA („Recykling – pieniądze leżą na ulicy”, „Przyszło świeże”) oraz Unilever (program „Życie w sposób zrównoważony”). Gratuluję ciekawych koncepcji i… czekam na kolejne! O wielu inicjatywach tego typu pewnie nawet nie wiemy, dlatego zachęcam do przesyłania informacji o nich na adres mailowy redakcji. Moja skrzynka naprawdę jeszcze sporo pomieści…
Bardzo ważne jest to, że firmy coraz częściej chcą chwalić się swoimi poczynaniami w zakresie ochrony środowiska. Pamiętam, jak na samym początku istnienia „Ecomanagera” trudno nam było pozyskiwać od przedsiębiorstw materiały, w których opisywałyby swoje działania prośrodowiskowe bądź wypowiadały się na poruszane na naszych łamach tematy. Na szczęście to zmieniło się, co potwierdza rosnąca ilość publikowanych raportów środowiskowych, przyznawanych certyfikatów, nagród, a także przesyłanych na adres redakcji informacji.
Zdarza się, że pod „zielonym” płaszczem, wykreowanym często przez firmy PR i agencje reklamowe, przedsiębiorstwa próbują ukryć to, co niekoniecznie świadczy o ich dbałości o środowisko. By pokazać swoją transparentność i uniknąć podejrzeń o tzw. greenwashing, warto wdrożyć w firmie „zielone” standardy, takie jak EMAS, GRI czy też AA1000. Podczas zbliżających się już wielkimi krokami targów POLEKO temat ten zostanie ujęty w agendzie konferencji, organizowanej przez redakcję we współpracy z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska i PwC (20 listopada, pawilon 3, godz. 10-13.30). Więcej informacji o tym wydarzeniu pojawi się już wkrótce na naszej stronie internetowej. Serdecznie zapraszamy do udziału!
Małgorzata Masłowska-Bandosz
z-ca redaktora naczelnego miesięcznika „Ecomanager”