Od dłuższego czasu ceny za wodę i ścieki są polem wielu sporów i dyskusji oraz orężem polityków. A są przecież wynikiem stosowania zapisów Rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków musi zapewnić przedsiębiorstwu konieczne do sprawnego funkcjonowania przychody. Wspomniane rozporządzenie definiuje pojęcie niezbędnych przychodów jako wartość, która będzie pokrywała kilka rodzajów kosztów. Są to koszty eksploatacji i utrzymania, koszty zakupionej wody lub wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w posiadaniu przedsiębiorstwa, spłaty rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji lub umorzenia, spłaty odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek, należności nieregularne oraz marża zysku.
 
Cenę za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki otrzymuje się w wyniku ilorazu uzyskanego poprzez podzielenie niezbędnych przychodów przez prognozowane ilości sprzedanej wody lub ścieków. Tak więc kształtowana jest ona w głównej mierze kosztami, jakie ponosi przedsiębiorstwo.
 
Wszystkie kolory tęczy
Dane, na podstawie których zo...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?