Na gruncie przepisów o podatku VAT jednostki samorządu terytorialnego (JST) mają taki sam status jak przedsiębiorcy. Oznacza to, że ? dokonując odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących działalności opodatkowanej VAT-em (także przyszłej) ? realizują one przede wszystkim założenie konstrukcyjne zawarte w regulacjach z zakresu VAT, które decyduje o neutralności i proporcjonalności opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności podlegającej VAT-owi.

Podkreślenia wymaga zatem fakt, że odliczenie nie jest formą żadnego szczególnego przywileju ani ulgi podatkowej przysługującej jedynie w określonych przypadkach. Stanowi ono w głównej mierze element konstrukcyjny podatku, mający wpływ na prawidłowość jego rozliczenia. Przy czym ? co istotne ? celowość realizacji odliczeń uzasadniona jest także finansowo, bowiem znacząco redukuje bieżące zobowiązanie podatkowe JST.

W tym kontekście celem niniejszego artykułu jest przedstawienie podstawowych zasad prowadzenia rozliczeń w VAT (z uwzględnieniem specyfiki samorządowej), a ponadto wskazanie konkretnych źródeł podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Charakter VAT-u

Polski podatek od towarów i usług (VAT) ? jako źródło dochodu budżetu państwa ? stanowi formę opodatkowania, której zasadnicza konstrukcja została ukształtowana wskutek harmonizacji przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej, dotyczących podatków obrotowych. Zawiera on za...