Kolejny rok toczą się szeroko zakrojone dyskusje na temat zarówno konieczności, jak i możliwości i sposobów zbierania i przetwarzania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. 

Jak przedstawiło Rządowe Centrum Legislacji w Ocenie Skutków Regulacji, 1 stycznia 2025 r. ma zacząć obowiązywać art. 101a ustawy o odpadach, zgodnie z którym odpady budowlane i rozbiórkowe (BiR) zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie. 

Z punktu widzenia właścicieli instalacji komunalnych (w tym instalacji MBP), odpowiedzialnych za przyjmowanie tych odpadów do zagospodarowania, powinno być tylko lepiej. Czy na pewno? 

Groźba szarej sfery

Tak byłoby w przypadku rzeczywiście selektywnego zbierania, a następnie transportowania tych odpadów do miejsc ich zagospodarowania. Niestety, zgodnie z obawami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, możliwy będzie „(…) rozwój szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów BiR, z uwagi na hipotetyczny wyższy koszt legalnego odbioru i zbiórki odpadów podzielonych na frakcje. W konsekwencji może doprowadzić to do większej liczby dzikich wysypisk i porzucania odpadów”1.

Wzrostu kosztów zbi&oac...