Tworzywa termoutwardzalne, szczególnie laminaty poliestrowo-szklane, są materiałem, który długo uważany był za nie nadający się do ponownego zastosowania. Odpady tych laminatów kierowane są na ogół na wysypiska i z punktu widzenia zagrożenia dla środowiska naturalnego są one traktowane jako nieaktywne. Problemem jednak jest ich znaczna objętość, niezniszczalność, a także koszty składowania.

Mimo wielu prób problem zagospodarowania odpadów z laminatów poliestrowo-szklanych nie został jeszcze rozwiązany. W związku ze stopniowym wycofywaniem z eksploatacji jednostek pływających, wykonywanych z laminatów poliestrowo-szklanych, temat recyklingu tych laminatów jest aktualny. Pracownicy Katedry Chemii i Towaroznawstwa Przemysłowego Akademii Morskiej oraz Akademii Marynarki Wojennej podjęli prace badawcze nad opracowaniem sposobu likwidacji jednostek pływających wykonanych z laminatów poliestrowo-szklanych.

Fot. 1. Rozdrabniacz odpadów firmy Hydromega

Dla potrzeb Marynarki Wojennej w latach 1982-1990 wykonano 17 trałowców (projekt 207), przeznaczonych do poszukiwania i niszczenia min, o kadłubach wykonanych z materiałów kompozytowych (żywic poliestrowych zbrojonych włóknem szklanym). Jednostki te posiadają wymiary 38,5×7,2×3,8 m, a masa pustego okrętu wynosi 203 t.
Konstrukcja kadłuba, pokładówki i masztu trałowców jest wykonana w całości z laminatu poliestrowo-szklanego, formowanego bezciśnieniowo w temperaturze ok. 20°C, na bazie żywic nienasyconych, ortoftalowych lub chemoutwardzalnych. Po utwardzeniu konstrukcja była wygrzewana w celu uzyskania pełnych własności fizykochemicznych. Grubość kompozytów poliestrowych wynosi od 20 do 50 mm (w zależności od konstrukcji kadłuba okrętu).
Kompozyty polimerowe oprócz właściwości amagnetycznych posiadają dodatkowe zalety: bardzo dobre właściwości mechaniczne i mały ciężar właściwy, odporność na korozję i gnicie, łatwość formowania dużych wyrobów o skomplikowanych kształtach za pomocą prostego oprzyrządowania, a także możliwość regulowania właściwości (w zależności od wymagań) oraz stosunkowo niską cenę.

Wzrost zastosowań laminatów
W ostatnich latach zauważalny staje się wzrost zastosowań laminatów wzmacnianych włóknem szklanym jako materiału konstrukcyjnego w różnych dziedzinach przemysłu: okrętownictwie (np. kadłuby jednostek, nadbudówki), szkutnictwie, kolejnictwie i motoryzacji (np. elementy karoserii i wyposażenia wnętrz, dachy wagonów, cysterny), lotnictwie (np. kadłuby samolotów, zbiorniki paliwowe, zakończenia dziobów i stateczników), budownictwie (np. płyty, ścianki działowe), przemyśle chemicznym, spożywczym i naftowym (np. zbiorniki, kadzie reakcyjne) oraz przemyśle maszynowym.

Fot. 2. Recyklat z laminatu poliestrowo-szklanego

Masowa produkcja i popularność laminatów wzmocnionych włóknami generuje problem odpadów z tych tworzyw. Ich zalety produkcyjne (głównie wytrzymałość oraz odporność na warunki środowiskowe) stają się poważną wadą podczas prób ich utylizacji. Zakłady wykonujące wyroby z laminatów wytwarzają odpady powstałe podczas cyklu produkcyjnego (ścinki, kawałki płyt itp.), a także gotowe produkty posiadające wady i nie nadające się do użytkowania. Ponadto odpadami uciążliwymi są też gotowe konstrukcje i elementy wykonane z laminatów, które po zakończeniu cyklu użytkowania w formie niezmienionej trafiają na składowiska. W dużym stopniu wpływają one na zwiększenie powierzchni potrzebnej na składowanie odpadów stałych oraz koszty składowania, a jako materiały trudno degradowalne stają się długoletnim problemem.

Co zrobić z likwidowanymi trałowcami?
Zatopić w morzu? Wykorzystać jako obiekt poligonowy dla ataków ćwiczebnych okrętów i lotnictwa morskiego? Eksportować do innych krajów czy może poddać recyklingowi?
Zatopienie w morzu likwidowanych trałowców nie jest skutecznym rozwiązaniem problemu, ponieważ, niestety, kadłuby z laminatów po demontażu metalowego wyposażenia nie toną. Należałoby zatem zalać taką bryłę okrętową betonem i zatopić w oznakowanym miejscu. Mogłyby one wtedy służyć jako elementy cumownicze na redach lub kotwice większych oznakowań nawigacyjnych.

Fot. 3. Próbki kompozytów z odpadami poliestrowo-szklanymi

Przed eksportem likwidowanych jednostek pływających należy pamiętać, że Konwencja Bazylejska, uchwalona 22 marca 1989 r. (obowiązująca w Polsce od 18 czerwca 1992 r. – DzU z 1995 r. nr 19, poz. 88), zakazuje przenoszenia z kraju do kraju odpadów szkodliwych dla środowiska.
Najlepszym rozwiązaniem problemu zagospodarowania odpadów pochodzących z likwidowanych trałowców jest przetworzenie i ponowne wykorzystanie laminatów poliestrowo-szklanych. W pierwszym etapie przed ich rozbiórką należy oczyścić jednostki ze składników niebezpiecznych, paliwa i smarów. W kolejnym etapie demontuje się urządzenia i segreguje części ze względu na rodzaju materiału. Wielkogabarytowe laminaty poliestrowo-szklane należy pociąć na mniejsze części, a następnie rozdrobnić. Odpady można wykorzystać wtedy w recyklingu materiałowym, surowcowym lub termicznym.

Recykling materiałowy laminatów
W polskich warunkach najlepszym rozwiązaniem problemu odpadów laminatów poliestrowo-szklanych jest zastosowanie recyklingu materiałowego, ponieważ nie wymaga on dużych nakładów inwestycyjnych, a dodatek rozdrobnionych odpadów jako włókien lub wypełniaczy do nowych produktów nie wymusza na zakładach produkcyjnych drastycznych zmian technologii produkcji.
Podczas materiałowego recyklingu kadłubów trałowców i jachtów uzyskujemy dwa rodzaje odpadów, które mogą być wykorzystane jako rdzenie konstrukcji „sandwiczowych” oraz kawałki i ścinki, które zmielone mogą być dodawane do nowych materiałów polimerowych oraz polimerobetonów jako napełniacze.
Metodę materiałowego recyklingu wykorzystano do zagospodarowania odpadów z laminatów poliestrowo-szklanych, pochodzących m.in. z trałowców zbudowanych w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. W laboratorium Akademii Morskiej podjęto badania nad sposobem zagospodarowania tych odpadów poprzez dodatek zmielonych odpadów laminatów w celu otrzymania nowych kompozytów oraz określenia ich wybranych właściwości.

Fot. 4. Kompozyt z odpadami poliestrowo-szklanymi

Kompozyty z recyklatami poliestrowo-szklanymi
Recyklat pochodzący z rozdrobnienia laminatu poliestrowo-szklanego wykorzystywanego do budowy konstrukcji (kadłub i nadbudówka) amagnetycznych trałowców, stanowiący mieszaninę włókna szklanego i utwardzonej żywicy poliestrowej, uzyskano poprzez mielenie odpadów tego laminatu w rozdrabniaczu firmy Hydromega. Rozdrabniacz ten posiada 24 noże tnąco-łamiące o szerokości 24 mm, obracające się z prędkością ok. 22 obr./min. Z dużych kawałków laminatu w rozdrabniaczu uzyskano recyklat o wymiarach od 10 do 40 mm.
Do otrzymania kompozytów z rozdrobnionymi odpadami poliestrowo-szklanymi zastosowano ortoftalową żywicę poliestrową (Polimal 109) lub średnioaktywną, nienasyconą żywicę poliestrową (Synolite 8388-X-5) albo żywicę epoksydową (Epidian 51). Dla porównania badano próbki bez odpadów, laminaty z matą szklaną oraz kompozyt warstwowy o konstrukcji przekładkowej (tzw. sandwich), w którym warstwą wierzchnią jest mata szklana, a rdzeń stanowią odpady zalane żywicą Polimal 109. Próbowano również zwiększyć adhezję uzyskanych kompozytów, dodając środek ją polepszający – BYK®-A-555. Wykonano próbki za pomocą dwóch metod formowania, tj. metodą ręczną i metodą tłoczenia pod ciśnieniem 1 MPa w temperaturze 100°C. Powstałe próbki poddano badaniom wytrzymałościowym. Zmierzono ich udarność, twardość, wytrzymałość na rozciąganie i ścieralność. Kompozyty typu „sandwich” wykazują lepsze właściwości mechaniczne niż materiały z samymi odpadami. Wyniki są obiecujące, ale i w tym przypadku skład i metodę wytwarzania należałoby dopracować.
Spośród zastosowanych żywic do zwilżania odpadów najlepsze właściwości uzyskały kompozyty z żywicą Polimal 109. Zastosowanie nowoczesnej żywicy Synolite 8388-X-5, wykorzystywanej obecnie w produkcji laminatów konstrukcyjnych o podwyższonych właściwościach, nie spowodowało wyraźnego polepszenia wytrzymałości powstałych kompozytów. Wprowadzenie do próbek dodatkowego środka adhezyjnego (BYK®-A-555) nie wpłynęło znacząco na właściwości wytrzymałościowe kompozytów.
Praktyczniejszą metodą otrzymywania kompozytów z odpadami jest metoda ręczna. Właściwości kompozytów otrzymanych z kolei metodą tłoczenia nie przyniosły spodziewanych efektów, a same kompozyty otrzymane tą metodą posiadały dużo więcej pęcherzy powietrza niż próbki otrzymane metodą ręczną.
Rozdrobnione odpady poliestrowo-szklane mogą pełnić funkcję zamiennika wypełniacza mineralnego, obniżając gęstość i porowatość wyrobu. Wprowadzenie odpadów poliestrowo-szklanych, powodując zmniejszenie masy materiału kompozytowego, ułatwia transport i montaż gotowych wyrobów. Niestety, w związku z anizotropowym ułożeniem odpadów w żywicy oraz obecnością porów kompozyty z odpadami posiadają stosunkowo niskie właściwości mechaniczne. Mogą być więc one stosowane do wytwarzania konstrukcji niewymagających wysokich właściwości wytrzymałościowych (np. do produkcji szczebli w płotach, barierek czy różnego rodzaju płytek). Zagadnienie związane z zagospodarowaniem odpadów z laminatów poliestrowo-szklanych przy wykorzystaniu recyklingu materiałowego wymaga jeszcze wielu szczegółowych badań, pozwalających na opracowanie technologii wytwórstwa z udziałem recyklatu poliestrowo-szklanego. Zaczęto już prace polegające na sporządzaniu kompozytów polimerowych z dodatkiem rozdrobnionych odpadów oraz napełniaczy proszkowych i innych dodatkowych substancji, aby wspomóc proces wytwarzania lub polepszyć właściwości otrzymanego kompozytu. Interesujące wydaje się również zbadanie kompozytów na bazie termoplastów z dodatkiem recyklatów poliestrowo-szklanych.
Przeprowadzone wstępne badania potwierdziły, iż recyklat powstały z odpadów z laminatu poliestrowo-szklanego można zastosować do otrzymania nowych materiałów. Właściwości tych kompozytów warunkują ich zastosowanie. Zagadnienie związane z zagospodarowaniem odpadów z laminatów poliestrowo-szklanych przy wykorzystaniu recyklingu materiałowego wymaga jeszcze wielu szczegółowych badań, pozwalających na opracowanie technologii wytwórstwa z udziałem recyklatu poliestrowo-szklanego.

dr inż. Mariola Jastrzębska
Katedra Chemii i Towaroznawstwa Przemysłowego
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Akademia Morska, Gdynia