Jak prawidłowo projektować infrastrukturę rowerową? Jak uniknąć podstawowych błędów i na co zwrócić szczególną uwagę?

Ukształtowanie, przebieg i kategoryzacja trasy rowerowej są determinowane na etapach tworzenia studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów transportowych i specjalnie wykonanych studiów tras rowerowych. Na późniejszych etapach ? koncepcji i projektu budowlanego ? najczęściej zmiana podstawowych założeń jest już niemożliwa. Na etapie koncepcji można natomiast dokonać korekty geometrii i zastosować rozwiązania częściowo przynajmniej niwelujące błędy lub niedogodności, np. wprowadzić dwupoziomowe rozwiązania, zastosować pasy ruchu dla rowerów w jezdni zamiast wydzielonej drogi dla rowerów czy zmienić decyzję o formie skrzyżowania.

Deniwelacja pod kontrolą

Na etapie koncepcji nie da się zniwelować błędów takich jak przebieg trasy o dużym zróżnicowaniu wysokościowym, zbyt dużych pochyleniach podłużnych wynikających z uwarunkowań terenowych czy nadmiernym współczynniku wydłużenia. W obszarze zurbanizowanym (zabudowanym) przebieg trasy jest przeważnie zdeterminowany obiektami liniowymi w postaci istniejącej drogi ogólnodostępnej, korytarza linii kolejowej (tramwajowej), chodnika, brzegu (wału) cieku wodnego, ciągu terenów zieleni (parki i cmentarze) czy przedeptanych przez pieszych i rowerzystów ścieżek. W przypadku mi...