Odwadnianie olejów silnikowych i odpadowych
Konieczność usuwania wody z fazy olejowej pojawia się często w przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją i utylizacją olejów, włączając wydobycie ropy naftowej (odsalanie) i usuwanie wody z produktów gotowych. Oprócz przemysłu petrochemicznego, problem usuwania wody z produktów olejowych występuje także w przemyśle zajmującym się przerobem tłuszczów.
Jedną z pierwszych operacji w czasie przetwarzania fazy olejowej jest usuwanie wody. Poza obniżeniem parametrów fizykochemicznych fazy olejowej woda może powodować również hydrolizę tłuszczów oraz wchodzić w reakcje ze składnikami olejów, powodując straty.
Woda w fazie olejowej pochodzi z procesów technologicznych, eksploatacji maszyn i urządzeń bądź awarii lub występuje naturalnie w surowcach. Często stosuje się dodatek pary wodnej do fazy olejowej w celu ułatwienia procesów destylacji lub zmniejszenia destrukcji termicznej węglowodorów. W procesach normalnej eksploatacji silników spalinowych w wyniku spalania paliwa powstaje para wodna, która może przedostawać się do części korbowej silnika i tworzyć trwałe emulsje z olejem silnikowym. Ponadto nie można wykluczyć awarii instalacji, w których używa się fazę olejową, co powoduje powstawanie produktów lub półproduktów zanieczyszczonych wodą. Woda w olejach występuje najczęściej w postaci trwałej, trudnej do oddzielenia emulsji.
Emulsje powstają w układach, w których ośrodek rozpraszający i substancja rozproszona są cieczami wzajemnie niemieszającymi s...
Jedną z pierwszych operacji w czasie przetwarzania fazy olejowej jest usuwanie wody. Poza obniżeniem parametrów fizykochemicznych fazy olejowej woda może powodować również hydrolizę tłuszczów oraz wchodzić w reakcje ze składnikami olejów, powodując straty.
Woda w fazie olejowej pochodzi z procesów technologicznych, eksploatacji maszyn i urządzeń bądź awarii lub występuje naturalnie w surowcach. Często stosuje się dodatek pary wodnej do fazy olejowej w celu ułatwienia procesów destylacji lub zmniejszenia destrukcji termicznej węglowodorów. W procesach normalnej eksploatacji silników spalinowych w wyniku spalania paliwa powstaje para wodna, która może przedostawać się do części korbowej silnika i tworzyć trwałe emulsje z olejem silnikowym. Ponadto nie można wykluczyć awarii instalacji, w których używa się fazę olejową, co powoduje powstawanie produktów lub półproduktów zanieczyszczonych wodą. Woda w olejach występuje najczęściej w postaci trwałej, trudnej do oddzielenia emulsji.
Emulsje powstają w układach, w których ośrodek rozpraszający i substancja rozproszona są cieczami wzajemnie niemieszającymi s...