Branża piwna w Polsce traktuje ochronę środowiska, a zwłaszcza recykling opakowań, jako wspólne zadanie w ramach działalności Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Organizacja branżowa i poszczególne firmy włączyły się do działań i dyskusji na temat efektów, problemów i przyszłości recyklingu opakowań w Polsce, m.in. publikując w 2008 r. ocenę ekologiczną opakowań.
Opakowania – ich potencjał i możliwe ograniczenia w stosowaniu pod kątem środowiskowym są przede wszystkim postrzegane przez browary w kilku wymiarach. Jako oferta opakowań dla konsumentów w zależności od ich preferencji (w tym świadomości ekologicznej) i zachowania konsumentów (styl życia, struktura gospodarstw domowych, miejsca konsumpcji). Istotne są również miejsca zakupu (dostępność systemów zwrotnych), opakowania jako nośnik komunikacji marketingowej (rola wizerunkowa opakowania). Poza tym możliwości recyklingu (przydatność, dostępność infrastruktury, zbiórka odpadów), wymogi formalne dotyczące opakowań (ograniczenia zastosowań, opłaty ekologiczne, obowiązkowe systemy kaucji i zwrotu) oraz opakowanie jako inwestycja (opakowania zwrotne, linie pakujące).
Wypadkowa nawyków
Struktura sprzedaży piwa w Polsce w podziale na rodzaje opakowań (na podstawie danych z 2008 r.) to ekologiczny atut branży piwnej odnośnie wpływu na środowis...