Opiniowanie regulaminów: zagadnienia sporne
Z chwilą wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków PGW Wody Polskie uzyskało uprawnienia w obszarze opiniowania projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Ich orzeczenia pokazują, że przedsiębiorstwa wod-kan muszą przeprowadzić aktualizację procedur stosowanych w obszarach objętych nowym prawem miejscowym. Jednakże niektóre uwagi organu regulacyjnego należy uznać za wysoce kontrowersyjne.
Zgodnie z art. 19 ust. 3?5 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU z 2018 r. poz. 1152, z późn. zm., dalej z.z.w.i.z.o.ś.) rada gminy na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wod-kan (art. 19 ust. 1 ww. ustawy). Po uzyskaniu opinii organu regulacyjnego rada gminy uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków (art. 19 ust. 3 ustawy). Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest przy tym aktem prawa miejscowego, wydanym z upoważnienia określonego w art. 19 ust. 5 ustawy o z.z.w.i.z.o.ś. Organ stanowiący musi zatem ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu ustawowym. Posłużenie się przez ustawodawcę w art. 19 ust. 5 ww. u...