Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

W art. 30 ust. 1 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym określono, że skutkiem niewykonania obowiązków w zakresie osiągania poziomów odzysku i recyklingu elektrosprzętu jest konieczność uiszczenia opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu dla każdej grupy sprzętu, określonej w załączniku nr 1 do ustawy.


Wymagania dotyczące opłaty produktowej zostały określone w rozdziale 10 tej ustawy, przy czym przepisy te wchodzą w życie 1 stycznia 2008 r. (art. 96 pkt 4). Z wprowadzeniem opłaty produktowej związane są również zmiany w: Ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), Ustawie z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654, z późn. zm.) oraz Ustawie z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (DzU nr 62, poz. 627, z późn. zm).

Stawki opłat i decyzje
Rozliczenie wykonania obowiązków dotyczących poziomów odzysku i recyklingu następuje na koniec roku kalendarzowego. Dokonują tego wprowadzający sprzęt oraz organizacje odzysku. W przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów powstaje, również na koniec roku, obowiązek uiszczenia należnej opłaty produktowej. Podstawę jej obliczania stanowi masa zużytego sprzętu w kilogramach. Opłatę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy p...