Opłaty za wraki samochodowe
Seminarium - Salon Recyklingu POLEKO 2005
Ustawa o pojazdach wycofanych z eksploatacji (dalej zwana WrakU)1 ma na celu implementację dyrektywy nr 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji2. Omówione poniżej przepisy dotyczące opłat pobieranych na mocy WrakU wejdą w życie 1 stycznia 2006 r.
Polski ustawodawca zasadę rozszerzonej odpowiedzialności za produkt realizuje poprzez wprowadzenie szczególnego rodzaju opłat dla przedsiębiorców za korzystanie ze środowiska (tzw. opłata za brak sieci). Część opłat może także obciążać właścicieli, którzy wycofują pojazdy z eksploatacji lub dokonują prywatnego importu używanych pojazdów. Konstrukcja tych opłat budzi wątpliwości z punktu widzenia zgodności z prawem europejskim.
Opłaty za korzystanie ze środowiska
Oprócz zakazów, nakazów o charakterze generalnym i ogólnym oraz indywidualnych i konkretnych decyzji administracyjnych polityka ochrony środowiska może opierać się na metodach pośrednich (ekonomiczno-rynkowych). Posługiwanie się instrumentami pośrednimi ochrony środowiska łączy się z ideą „zielonej reformy podatkowej”. Istotą tejże jest wprowadzanie podatków i opłat ekologicznych (które stopniowo mają zastępować opodatkowanie pracy) oraz oszczędzania (kapitału), a obciążać zanieczyszczenie środowiska i korzystanie z dóbr środowiskowych, co ma sprawić, iż przychody budżetowe z pierwszego źródła zrównoważą p...