Oszczędzanie energii się opłaca!
Już drugi rok uczniowie blisko 140 szkół zaangażowanych w projekt EURONET 50/50 MAX starają się ograniczyć zużycie energii w swoich szkołach oraz zaangażować w działania sprzyjające energooszczędności koleżanki i kolegów. Wykazują się przy tym ogromną kreatywnością, a pierwsze obliczenia ukazują, jak duży potencjał oszczędności energii tkwi w zmianie naszych codziennych zachowań.
Celem projektu EURONET 50/50 MAX jest ograniczenie zużycia energii w szkołach i innych budynkach użyteczności publicznej przez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która angażuje uczniów, nauczycieli i innych użytkowników budynku w proces zarządzania energią i uczy ich ekologicznych zachowań. Zaoszczędzone pieniądze są dzielone równo między szkołę a organ prowadzący, opłacający jej rachunki za energię ? stąd nazwa metodologii. W całej Europie wyzwanie podjęło ponad 500 szkół podstawowych i ponadpodstawowych, których uczniowie walczą z marnowaniem energii i pilnują efektywnego wykorzystania zasobów. Wśród nich jest blisko 140 szkół z Polski, reprezentujących 23 miasta i gminy położone w różnych regionach kraju. Uczniowie tworzą tzw. zespoły ds. energii, których zadaniem jest dokładne zbadanie sytuacji energetycznej budynku, zaproponowanie energooszczędnych rozwiązań i włączenie w ekologiczne działania całej szkolnej społeczności.
Pierwszy rok wdrażania metodologii 50/50 dowiódł, że oszczędzanie energii się opłaca! Według wyliczeń, większości szkół udało się ograniczyć...