Czy można na tym zyskać? Można, i to niemało. Uczniowie polskich szkół okazali się pracowici i twórczy, potrafili zaoszczędzić znaczące kwoty, zmniejszając zużycie energii w swoich szkołach.
Potwierdziły to relacje nauczycieli podczas konferencji w Krakowie, która odbyła się 12 marca br. podczas zakończenia projektu EURONET 50/50, współfinansowanego z programu Inteligentna Energia dla Europy, którego polskim koordynatorem było Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć „Energie Cités” (PNEC). Realizacja tego międzynarodowego projektu rozpoczęła się w maju 2009 r., a uczestniczyło w nim 11 polskich szkół podstawowych z różnych regionów kraju.
Metodologia 50/50, zastosowana w tym projekcie, powstała i została przetestowana w Niemczech w latach 90. XX wieku. Głównym jej celem jest bezinwestycyjne oszczędzanie energii. Zakłada ona aktywne zaangażowanie uczniów w proces zarządzania energią w szkole oraz nauczenie ich ekologicznych zachowań przez konkretne działania. Dodatkową motywację stanowi dla nich równy podział oszczędności finansowych osiągniętych w wyniku podjętych działań – na mocy umowy podpisanej między władzami miasta (finansującymi działalność edukacyjną) a szkołą połowę zaoszczędzonej kwoty otrzymuje szkoła, a druga połowa zostaje w urzędzie. W ten sposób każdy zyskuje, a społeczność szkolna może przeznaczyć zaoszczędzone pie...