przewodniczący Zarządu Związku Komunalnego Gmin
„Czyste Miasto, Czysta Gmina”


W lutym br. minęło 10 lat od zarejestrowania Związku. Jak z tej perspektywy ocenia Pan realizację jego głównego zadania, czyli budowę i eksploatację Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych?

Tworzeniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi dla Kalisza i gmin ościennych zajmuję się od 1995 r., początkowo jako wiceprezydent miasta, a później przewodniczący Związku. Rejestracja Związku w 1998 r. zamknęła okres przygotowań do wspólnej realizacji zadań w zakresie porządkowania gospodarki odpadami komunalnymi na naszym terenie przy wykorzystaniu Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych (ZUOK), którego lokalizację uzgodniono na terenie gminy Ceków Kolonia w miejscowości Prażuchy Nowe. Związek powstał wtedy na pograniczu trzech województw: kaliskiego, konińskiego i sieradzkiego, obejmował 19 miast i gmin liczących ponad 300 tys. mieszkańców. Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci przekonali organy stanowiące gmin do przeznaczenia na tę inwestycję znaczących środków finansowych (ok. 22 mln zł) oraz poręczenia kredytu inwestycyjnego z NFOŚiGW w wysokości 15 mln zł. Wykorzystując pomoc finansową UE z funduszu przedakcesyjnego ISPA, Związek zrealizował projekt i w 2006 r. rozpoczął eksploatację ZUOK-u....

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?