Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze wod-kan, cz. II
Do tej pory na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym w Polsce wszczęto ponad 20 postępowań w zakresie wyboru partnera prywatnego lub koncesjonariusza, z czego większość prowadzona była na podstawie uchylonej niedawno Ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU nr 19, poz. 101, ze zm.) i dotyczyła realizacji projektów realizowanych w formule ?czystej? koncesji na usługi (tj. bez stosowania przepisów Ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (t.j. DzU z 2015 r. poz. 696, ze zm.; dalej: ?ustawa o PPP?). Co godne podkreślenia, ponad połowa prowadzonych postępowań zakończyła się zawarciem umowy o PPP lub umowy koncesji, co lokuje sektor wodociągowo-kanalizacyjny pod względem skuteczności wdrażania tego typu projektów znacznie powyżej średniej dla całego polskiego rynku szeroko rozumianego partnerstwa
publiczno-prywatnego.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń można kierunkowo opisać modelowy przebieg realizacji projektów PPP w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym w Polsce.
Analizy przedrealizacyjne
Pierwszy etap wdrażania projektu PPP powinien mieć charakter przygotowawczy i obejmować przeprowadzenie tzw. analiz przedrealizacyjnych. Wprawdzie aktualna ustawa o PPP, w przeciwieństwie do jej poprzedniczki (czyli ustawy z 28 lipca 2005 r., DzU nr 169, poz. 1420, ze zm.), nie nakłada na podmioty publiczne obowiązku ich przeprowadzenia, jednak jest to powszechnie uznawane ...