W licznych publikacjach analizowano i krytycznie oceniano rozwiązania organizacyjno-prawne stosowane w zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, proponując przede wszystkim zmiany obowiązujących podstaw prawnych. Czas mija, a nic nie wskazuje to, że sytuacja się poprawi. Stąd warto zaprezentować koncepcję rozwiązań, które mogą przynieść polepszenie standardów charakteryzujących jakość usług, przy jednoczesnej optymalizacji ich kosztów.
 
Na początku kończącego się dziesięciolecia można było przyjrzeć się losom inicjatywy prezydenta miasta Poznania, zmierzającej do podpisania wieloletniego kontraktu na świadczenie usług wodociągowo-kanalizacyjnych z prywatnym podmiotem zagranicznym. Mimo przewagi w radzie radnych z opcji prawicowych, którzy teoretycznie winni być przekonani co do efektywności takiego rozwiązania, nie było poparcia dla tego pomysłu. Nie podjęto koniecznej decyzji politycznej. Tamtejsze, publiczne PWiK przekształcono potem w publiczny AQUANET. Gdyby dziś, po latach zapytać, czy i co straciło lub zyskało miasto Poznań, to okazałoby się, że prawdopodobnie potencjalne zyski nie byłyby większe od potencjalnych strat. Przed kilku laty miasto do takiej reorganizacji nie było przygotowane. W istniejących wtedy uwarunkowaniach organizacyjnych, a przede wszystkim przy stanie metod zarządzania majątkiem gminnym oraz regulacji przedsiębiorstw wod-kan nie miało szans na to, aby ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?