W dyskusjach dotyczących partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) przewija się teza, podnoszona przez zwolenników tej metody wykonywania zadań publicznych, że realizacja przedsięwzięć na zasadach PPP umożliwia optymalną alokację ryzyka pomiędzy stronę publiczną i prywatną. O co tu chodzi?

Warto się temu przyjrzeć na przykładzie przedsięwzięcia, jakim jest budowa i eksploatacja autostrady. Wbrew pozorom, dzięki trzem projektom realizowanym przez Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) na odcinku Katowice – Kraków, Autostradę Wielkopolską (AW) na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl – Konin i Gdańsk Transport Company (GTC) na odcinku Gdańsk – Grudziądz, doświadczenia Polski w tej dziedzinie są niemałe. Dwa kolejne projekty są w trakcie przygotowania. Warto zatem rozważyć to zagadnienie, tym bardziej że w dyskusjach padały również bardzo krytyczne oceny zrealizowanych już inwestycji.

Stały konflikt interesów
W przedsięwzięciach autostradowych, realizowanych na zasadach PPP, mamy do czynienia z wieloma podmiotami. Ministerstwo Infrastruktury, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Ministerstwo Finansów można określić wspólną nazwą – strona publiczna. Po stronie tej występują jeszcze inne instytucje, takie jak wojewodowie lub Bank Gospodarstwa K...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?