W myśl ustawy o recyklingu pojazdów uszkodzone auta są odpadami. Rzecz w tym, iż koncepcja pojęcia „odpadu” zarówno w prawie polskim, jak i europejskim jest dalece niejasna. Ostatnio problemem definicji „odpadu” w zakresie transgranicznego przemieszczania pojazdów zajął się Główny Inspektor Ochrony Środowiska.

Organ ten wydał dokument pt. „Wskazówki metodyczne w sprawie uznawania uszkodzonych pojazdów za odpad w transgranicznym przemieszczaniu odpadów”. Tego rodzaju publikacja bez wątpienia ułatwi ocenę, czy dany uszkodzony pojazd może być uznawany za odpad, choć niektóre z sytuacji w nim opisywane wydają się polemiczne.

Stanowisko GIOŚ
Obecnie zagadnienie transgranicznego przemieszczania odpadów jest regulowane w ustawie o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów1 oraz w rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów2. Według GIOŚ transgranicznie przemieszczany pojazd mieści się w definicji „odpadu”, określonej w art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach3, jeśli spełnia jeden z sześciu warunków.
Po pierwsze, poprzedni właściciel musi dokonać wyzbycia się pojazdu uszkodzonego, posiadającego certyfikat własności pojazdu, z którego wynika, że został zakwalifikowany jako odpad („Certificate of Destruction”; „Water Damage-Katrina”, „Fire Damage”, „Damage Equal to the Value”, „For Parts Only”...