Polska zakończyła etap negocjacji z UE, a zatem po dokonaniu jedno - i dwustronnego przeglądu prawa i po ustaleniu okresów dostosowawczych można by założyć, że systemy prawne są zgodne. Zdając sobie jednak sprawę z szeregu cech unijnego systemu oraz wiedząc o bogactwie polskich przepisów prawa dotyczących ciepłownictwa - doświadczając niestety zbyt często ich wad - trzeba założyć potrzebę wielu zmian w polskim prawie.
Polska prowadziła negocjacje w 29 obszarach, z których co najmniej cztery można w pewnym zakresie odnosić także do ciepłownictwa. Z pewnością należy ustosunkować się do takich obszarów jak: energia, swoboda świadczenia usług, środowisko i polityka konkurencji.

Energia i swoboda świadczenia usług
Obszar negocjacyjny "Energia" obejmuje sześć podobszarów: górnictwo naftowe i gazownictwo, elektroenergetykę, paliwa płynne, górnictwo węgla kamiennego, efektywność energetyczna oraz energię jądrową. W ramach negocjacji jako istotne problemy określono zagadnienia wynikające z trzech dyrektyw: w sprawie zasad tworzenia wewnętrznego rynku energii elektrycznej, w sprawie obowiązku utrzymywania 90-dniowych minimalnych zapasów ropy naftowej i produktów naftowych oraz w sprawie wspólnych zasad wewnętrznego rynku gazu. Z punktu widzenia polskiego prawa zagadnienia zawarte w tym obszarze są regulowane takimi aktami prawnymi jak: Prawo energetyczne - ostatnia nowelizacja w połowie ubiegłego roku, Prawo atomowe, Ustawa o rezerwach państwowych i za...