Pompy ciepła w obiektach edukacyjnych
W przypadku wielu szkół czas wakacji oznaczał okres remontu. Czasem była to tylko niewielka modernizacja, ale często wiązała się z poważnymi nakładami, np. wymiana lub modernizacja systemu ogrzewania.
Dokonując wyboru przy modernizacji systemu ogrzewania, warto wziąć pod uwagę instalację z pompą ciepła jako rozwiązanie ekonomiczne i ekologiczne, trwale likwidujące tzw. niską emisję zanieczyszczeń powietrza.
Przykłady dobrych praktyk
Na pompę ciepła zdecydowano się m.in. w szkole podstawowej w Zalesiu Śląskim (fot. 1). Wybudowany w 1965 roku gmach szkoły ogrzewany był za pomocą dwóch kotłów węglowych. W 2013 roku zdecydowano się na modernizacje systemu cieplnego. W miejsce kotłów zamontowano dwie pompy ciepła, które pracują w kaskadzie, osiągając moc grzewczą do 120 kW. Źródłem ciepła jest kolektor gruntowy pionowy, wykonany w postaci 28 odwiertów o długości 100 mb każdy. Pompy ciepła zapewniają temperaturę wewnętrzną budynku na poziomie +21°C. Należy dodać, że w tym przypadku wyeliminowano także źródło niskiej emisji szczególnie szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza, takich jak pyły zawieszone i rakotwórcze (PM10 i PM2,5) oraz wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (benzo(a)piren).
Kolejnym przykładem zastosowania pompy ciepła w obiekcie edukacyjnym jest przedszkole integracyjne ?Osinkowo? w Głownie (fot. 2). Inwestor, ze względu na brak dostępu do gazu ziemnego, oprócz pomp ciepła brał pod ...