Dotychczas zamawiający często narzekali na to, że z powodu omyłek rachunkowych musieli odrzucać oferty. Dlatego w ubiegłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych (P.z.p.) na nowo uregulowano kwestie poprawy takich omyłek, rezygnując z zamkniętego katalogu sposobu ich poprawiania.

Jednocześnie nowelizacja (Ustawa z 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw – DzU nr 171, poz. 1058) pozostawia zamawiającemu ogólnie określone uprawnienie do poprawiania tzw. oczywistych omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny. Sam zamysł pozbycia się zamkniętego katalogu jest może i zasadny, gorzej jednak z zastosowaniem tego przepisu. Otóż w obecnym kształcie zamawiający będzie mógł poprawiać wszelkie „oczywiste omyłki rachunkowe”. Już trwają dyskusje, co należy rozumieć przez to sformułowanie. Według nowych wytycznych, zamawiający poprawia omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ), niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
 
Trzy rodzaje omyłek
Z oczywistą omyłką mamy do czynienia wówczas, gdy każdy, kto dokonuje analizy oferty, stwierdza jej popełnienie i nie ma najmniejszych wątpliwości, w jaki sposób to...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?