Pora dyskusji
- nazwa „przydomowa oczyszczalnia ścieków” rzadko funkcjonuje w oficjalnych dokumentach i przepisach prawnych i dlatego proponuje się zastąpić ją terminem: „mała oczyszczalnia ścieków dla nie więcej niż 50 mieszkańców” lub „mała oczyszczalnia ścieków dla obliczeniowej liczby mieszkańców do 50”, zgodnie z nazwą przyjętą w normie zharmonizowanej PN-EN 12566;
- podstawą analiz ekonomicznych dla porównań różnych MOŚ między sobą powinny być oczekiwane koszty roczne w cyklu życia produktu (w przypadku MOŚ dla ≤ 50 M może to być okres 20 lat), uwzględniające zarówno nakłady inwestycyjne, jak i koszty eksploatacji;
- eksploatacja MOŚ powinna być prowadzona zbiorczo (centralnie) przez fachowców albo przez przeszkolonych użytkowników, z pełną odpowiedzialnością za poprawne działanie oczyszczalni;
- dofinansowanie budowy MOŚ dla ≤ 50 M z programu priorytetowego NFOŚiGW pt. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego” powinno obejmować nie tylko przydomowe biologiczne oczyszczalnie ścieków ze znakiem CE, zgodne z normą PN-EN 12566-3, ale również inne biologiczne (w tym – hydrofitowe) oczyszczalnie, zgodne z wytycznymi zawartymi w raporcie technicznym CEN, stanowiącym piątą część normy PN-EN 12566, tj. CEN/TR 12566-5. Te drugie oczyszczalnie są równie skuteczne w usuwaniu zanieczyszczeń jak te wspierane przez NFOŚiGW, często jednak ich efektywność usuwania podstawowych zanieczyszczeń jest większa, a energochłonność – znacznie mniejsza niż oczyszczalni z osadem czynnym;
- potrzebą chwili jest wydanie „Kodeksu dobrych praktyk w zakresie oczyszczania małych ilości ścieków bytowych” na podstawie normy PN-EN 12566.
prof. dr hab. inż. Ryszard Błażejewski