Artykuł omawia zakres prawa do korzystania z wód publicznych.

Komentarz do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 lipca 2012 r., II OSK 631/111.

Orzeczenie

Przepis art. 34 ust. 1 i 2 p.w. dotyczy prawa do powszechnego korzystania z wód publicznych, śródlądowych, morskich, czyli korzystania z nich dla każdego obywatela w różnorodny, ogólnie znany i stosowany sposób, m.in. do zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstw domowych, potrzeb zwierząt, a także wypoczynku, turystyki, uprawiania sportów wodnych etc. Oznacza to, iż każdy obywatel może domagać się dostępu do jeziora, które stanowi wodę publiczną.

Komentarz

Nadrzędnym celem w regulacjach prawnych dotyczących korzystania z wód jest zrównoważenie popytu i podaży zasobów wodnych. Do tak określonego kierunku działań nawiązuje w szczególności Ramowa Dyrektywa Wodna (RDW)2. Ta regulacja pod względem merytorycznym jako akt nadrzędny odwołuje się do wielu dyrektyw szczegółowych. Regulacje te zostały transponowane przepisami Ustawy z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (P.w.)3 i przepisami Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków4.

W myśl art. 34 ust. 1 P.w. każdemu przysługuje prawo do powszechnego korzystania ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych, morskich wód wewnętrznych wraz z morskimi...