Po przeanalizowaniu 15 definicji zawartych w ustawie Prawo wodne, zaczynających się od słowa „obszar”, czas na ich zastosowanie. Pewnie będzie to trudne, ale trzeba spróbować. Unijnym aktem prawnym, który spowodował zmianę naszej ustawy Prawo wodne, jest dyrektywa 2007/60/WE, zwana potocznie dyrektywą powodziową, z której należało „wyłuskać” pięć rodzajów działań oraz terminy ich wykonania.
A mianowicie do 22 grudnia 2009 r. trzeba było implementować dyrektywę do prawa państwa członkowskiego, a do 22 grudnia bieżącego roku mamy obowiązek opracowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego (WORP). Do końca 2013 r. kraje członkowskie muszą posiadać mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego, zaś do 22 grudnia 2015 r. Unia wymaga od nas opracowania planów zarządzania ryzykiem powodziowym.
Implementacji dyrektywy do polskiego prawa dokonaliśmy ostatnią nowelizacją Prawa wodnego z 5 stycznia 2011 r., czyli z ponad rocznym opóźnieniem. Niestety, tak to już jest, że my, Polacy, nie przejmujemy się zbytnio zobowiązaniami narzucanymi z zewnątrz, w tym wypadku z Brukseli. Ale mamy to za sobą i mam nadzieję, że Komisja Europejska poprzestanie na zwróceniu nam uwagi.
WORP wykonuje się po to, aby ustalić z dużą pewnością, które tereny są zagrożone powodzią, i dla nich opracować specjalne mapy, na których zostanie naniesiona granica zagrożenia. Opracowan...