Praktycznie wszystkie składowiska odpadów aktualnie eksploatowane na obszarze Polski powinny uzyskać pozwolenie zintegrowane do 30 kwietnia 2007 r. Wypełnienie wymagań wynikających z obowiązujących przepisów oznacza w praktyce poniesienie znacznych nakładów.

W sytuacji, gdy przewiduje się zakończenie eksploatacji w terminie do końca 2009 r. (jest to termin kluczowy, wynikający z postanowień dyrektywy 99/31/WE o składowaniu odpadów), nakłady takie wydają się zbędne. Ponadto w wielu wypadkach uzyskanie pozwoleń jest nierealne z uwagi na brak czasu lub trwałe przeszkody natury technicznej. Podkreślić jednak należy, że dyrektywa nie przewiduje żadnych zwolnień od obowiązku uzyskiwania pozwolenia zintegrowanego – jest to przedmiotem odrębnej regulacji. Powstaje zasadnicze pytanie – czy zarządzający składowiskiem, który uznał, że nie jest w stanie spełnić wymagań określonych dla instalacji objętych obowiązkiem posiadania pozwolenia zintegrowanego, może w inny sposób zakończyć działalność, nie narażając się na zarzut łamania prawa?

Dwojakie konsekwencje
Konsekwencje eksploatacji składowiska bez takiego pozwolenia są dwojakiego rodzaju. Pierwsza to odpowiedzialność karna zarządzającego za wykroczenie (art. 351 P.o.ś.). Druga to powstanie po stronie WIOŚ obowiązku wydania decyzji wstrzymującej użytkowanie składowiska (art. 365 P.o.ś.). Dla tzw. instalacji istniejących (tzn. takich, których użytkowanie rozpoczęto przed 31 października ...