Pozycja dominująca RIPOK-u
Niniejszy artykuł ma na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie, w jakich okolicznościach można zasadnie twierdzić, że określona regionalna instalacja przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) dysponuje tytułową pozycją.
Warto na początek zwrócić uwagę na fakt, iż w katalogu zagrożeń związanych z wejściem w życie ?reformy odpadowej? reprezentanci Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nie tylko wskazywali na niebezpieczeństwo wystąpienia od 1 lipca 2013 r. zjawiska ?monopolizacji rynku odbioru odpadów? czy też sygnalizowali, ?że nowe przepisy niosą za sobą ryzyko występowania karteli przetargowych?, ale także akcentowali, że skoro poszczególne ?RIPOK-i mogą mieć pozycję dominującą na rynkach lokalnych przetwarzania odpadów komunalnych, to istnieje ryzyko, że będą ją wykorzystywać?1. Nie były to próżne obawy.
Analizując postawioną w tytule tezę, należy zastrzec, iż odpowiedź, siłą rzeczy, będzie dość generalna, bowiem precyzyjna ocena tego, czy dany przedsiębiorca posiada pozycję dominującą na określonym rynku, winna być dokonana każdorazowo w oparciu o konkretne okoliczności konkretnej sprawy.
Na czym polega pozycja dominująca?
Wskazanie przesłanek, których wystąpienie jest niezbędne do uznania, że podmiot prowadzący regionalną instalację legitymuje się tytułowym statusem, uzależnione jest od analizy materiału normatywnego, w skład którego wchodzą takie akty prawne jak Ustawa z ...