Prawidłowe wdrożenie systemu identyfikacji
Głównym odpowiedzialnym organizatorem systemu jest gmina, która, realizując zapisy nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.u.c.p.g.), przejęła obowiązki dotyczące organizacji całego sytemu. Ustawa o u.u.c.p.g. przewiduje, że każdy z mieszkańców składa deklarację o ilości osób zamieszkałych (większość gmin w Polsce) i produkujących odpady w danym gospodarstwie domowym lub, w przypadku firm, o ilości pojemników. Deklaracje są przekazywanie w formie papierowej, a następnie wprowadzane do systemu informatycznego. Aby szybko i bezbłędnie zamienić informacje zapisane na papierze w dane elektroniczne należałoby zastosować system OCR, który może znacznie zredukować czas, jak również zminimalizować liczbę błędów i obniżyć koszty tej operacji. Jednak w praktyce dane wprowadzane są do systemu ręcznie, co jest częstą przyczyną powstawania błędów i nie zawsze informacje w bazie danych IT odzwierciedlają rzeczywistą sytuacje w terenie.
Kiedy system działa dobrze?
Oceniając jakość funkcjonowania systemu informatycznego, należy zwrócić uwagę na trzy bardzo ważne czynniki: algorytmy przetwarzające dane, jakość danych wejściowych oraz transfer danych pomiędzy podsystemami. Przy wprowadzaniu i transferze danych bardzo istotne jest słownikowanie ? dane adresowe, rodzaje pojemników, np. ul. Gen. Maczka 1 i ul. Generała St. Maczka 1.
Po zakończeniu pierwszego etapu zbierania danych, gmina posiada bazę d...