Prawo zamówień publicznych po nowelizacji
Nieprawidłowości wychwytywane przy udzielaniu zamówień publicznych to żelazny punkt rozpraw w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Niestety, cały szereg wątpliwości w posługiwaniu się ustawą – Prawo zamówień publicznych bierze się z jej często niejednoznacznych, nie zawsze przejrzystych przepisów i częstych nowelizacji.
Ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych weszła w życie 25 maja 2006 r. Podstawą nowelizacji była chęć ułatwienia życia zamawiającym – w celu usprawnienia postępowań, a nie wyjście naprzeciw oczekiwaniom wykonawców.
Cel ustawowych zmian
Nowelizacja ustawy została wprowadzona z kilku zasadniczych powodów. Podstawowe cele tych zmian wiążą się z zaostrzeniem przepisów prawnych o zamówieniach publicznych i kolejnym dostosowaniem ich do obowiązujących w Unii Europejskiej. Kwestia ta odnosi się przede wszystkim do podniesienia kwot progowych stanowiących o określonych obowiązkach zamawiających, gdyż w dotychczasowym Prawie zamówień publicznych obowiązywały stałe, określone w ustawie wartości progowe. Nowelizacja wprowadza zmienne progi, które każdorazowo określane będą rozporządzeniem. Liberalizacja prawa dotyczy również ograniczonych terminów i zaostrzenia zasad wnoszenia środków ochrony prawnej. Jako przykład można podać zamówienia do 60 tys. euro, w których jedynym dostępnym dla w...
Ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych weszła w życie 25 maja 2006 r. Podstawą nowelizacji była chęć ułatwienia życia zamawiającym – w celu usprawnienia postępowań, a nie wyjście naprzeciw oczekiwaniom wykonawców.
Cel ustawowych zmian
Nowelizacja ustawy została wprowadzona z kilku zasadniczych powodów. Podstawowe cele tych zmian wiążą się z zaostrzeniem przepisów prawnych o zamówieniach publicznych i kolejnym dostosowaniem ich do obowiązujących w Unii Europejskiej. Kwestia ta odnosi się przede wszystkim do podniesienia kwot progowych stanowiących o określonych obowiązkach zamawiających, gdyż w dotychczasowym Prawie zamówień publicznych obowiązywały stałe, określone w ustawie wartości progowe. Nowelizacja wprowadza zmienne progi, które każdorazowo określane będą rozporządzeniem. Liberalizacja prawa dotyczy również ograniczonych terminów i zaostrzenia zasad wnoszenia środków ochrony prawnej. Jako przykład można podać zamówienia do 60 tys. euro, w których jedynym dostępnym dla w...