Priorytety środowiskowe w programach operacyjnych w Wielkopolsce
Finansowanie ochrony środowiska odbywa się obecnie w głównej mierze w oparciu o dwa źródła: Fundusz Spójności i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Pomoc finansowa Unii Europejskiej określana jest w okresach programowania. W latach 2007-2013 pomoc unijna jest realizowana w ramach programów operacyjnych, czyli narzędzi przekazywania funduszy w oparciu o jasne kryteria i priorytety.
Fundusz Spójności finansuje przedsięwzięcia środowiskowe poprzez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIŚ), natomiast pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest prowadzona w oparciu o programy regionalne – w naszym województwie poprzez Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny (WRPO).
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu (WFOŚiGW) na podstawie stosownych porozumień z ministrem środowiska oraz Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego realizuje zadania instytucji pośredniczącej: w POIŚ dla osi priorytetowych I. Gospodarka wodno-ściekowa i II. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi (dla projektów poniżej 25 mln euro); w WRPO dla Priorytetu III Środowisko przyrodnicze. Pomoc finansowa w ramach POIŚ będzie przyznawana dwutorowo – poprzez wskazanie na tzw. Liście Indykatywnej oraz w trybie konkursowym. Lista Indykatywna w założeniach ma zawierać zestaw projektów strategicznych dla ochrony środowiska w Polsce. Ubiegłoroczny nabór do Listy z terenu Wielkopolski to kilkadziesiąt projektów wodno-ściekowych i odpadowych. Obecnie minister rozwoju regionalnego dokonał zmiany na Liście i utrzymał na niej projekty, które pozostają w „stanie zamrożenia” (czyli były już gotowe w poprzednim okresie finansowania 2004-2006), projekty, których realizacja w obecnym okresie programowania jest kontynuacją zadań już rozpoczętych oraz te projekty odpadowe, które w swoich założeniach mają budowę instalacji termicznej utylizacji odpadów. Z Wielkopolski na Liście pozostały więc trzy projekty: Kanalizacja obszaru Parku Krajobrazowego „Puszcza Zielonka” i okolic, zgłoszony przez Związek Międzygminny „Puszcza Zielonka”, System gospodarki odpadami wraz z budową instalacji termicznej utylizacji, zgłoszony przez Miasto Poznań, oraz Uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie subregionu konińskiego, zgłoszony przez Związek Międzygminny „Koniński Region Komunalny”. Reszta wielkopolskich projektów będzie mogła starać się o wsparcie w trybie konkursowym. Zgodnie z liniami demarkacyjnymi pomiędzy POIŚ a regionalnymi programami, w gospodarce wodno-ściekowej o wsparcie z Funduszu Spójności będą mogły ubiegać się projekty powyżej 15 tys. RLM, a w gospodarce odpadami – zadania budujące systemy gospodarki odpadami powyżej 150 tys. mieszkańców. Zgodnie z podziałem kompetencyjnym POIŚ, do WFOŚiGW w Poznaniu będą mogły być zgłaszane projekty poniżej 25 mln euro, a te powyżej 25 mln euro – do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W obsłudze Narodowego Funduszu pozostają też projekty poniżej 25 mln euro, które są objęte Pomocą Techniczną z Memorandum 013.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny
W Wielkopolsce będzie również możliwość ubiegania się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny posiada Priorytet III Środowisko przyrodnicze, który obejmuje wszelkie działania związane z problematyką środowiskową, uszeregowane w poszczególne działania:
· Działanie 3.1. Racjonalizacja gospodarki odpadami i ochrona powierzchni ziemi,
· Działanie 3.2. Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku,
· Działanie 3.3. Wsparcie ochrony przyrody,
· Działanie 3.4. Gospodarka wodno-ściekowa,
· Działanie 3.5. Wzmocnienie ochrony przeciwpowodziowej zagrożonych obszarów oraz zwiększenie retencji na terenie województwa,
· Działanie 3.6. Poprawa bezpieczeństwa środowiskowego i ekologicznego,
· Działanie 3.7. Zwiększenie wykorzystania odnawialnych zasobów energii.
WFOŚiGW jest instytucją pośredniczącą dla tego priorytetu, co oznacza, że wnioski o wsparcie finansowe z tej puli będzie trzeba składać do Funduszu, a nie do Urzędu Marszałkowskiego, co będzie miało miejsce
Gospodarka odpadami
W ramach Działania 3.1 Racjonalizacja gospodarki odpadami i ochrona powierzchni ziemi będzie możliwość ubiegania się o środki na przedsięwzięcia związane z tworzeniem kompleksowych systemów gospodarki odpadami, obejmujących budowę sortowni, kompostowni, obiektów termicznej, termiczno-chemicznej i mechanicznej utylizacji odpadów, jak również dla projektów służących uzupełnieniu istniejących systemów gospodarki odpadami o wszystkie niezbędne do osiągnięcia kompleksowości elementy, w szczególności:
– projekty służące recyklingowi odpadów (w tym budowa i rozwój zakładów odzysku i unieszkodliwiania odpadów),
– projekty dotyczące selektywnej zbiórki odpadów (w tym także akcje promocyjne jako element większego projektu),
– projekty dotyczące organizacji systemu zbiórki i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych wyłączonych ze strumienia odpadów komunalnych,
– projekty odnośnie budowy nowych, modernizacji istniejących i rekultywacji wyeksploatowanych składowisk odpadów.
Beneficjentami tego Działania mogą być m.in. samorządy terytorialne i ich związki, jednostki organizacyjne utworzone przez jednostki wymienione przez samorządy i ich związki, prowadzące działalność w zakresie gospodarki odpadami. Ponadto podmioty wybrane w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, wykonujące usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z samorządem, podmioty działające w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym i przedsiębiorcy.
Wsparcie będzie udzielane tylko przedsięwzięciom wpisanym do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Infrastruktura energetyczna
Działanie 3.2 Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku grupuje przedsięwzięcia związane z termomodernizacją (m.in. źródeł ciepła, lokalnych ciepłowniczych sieci przesyłowych, budynków użyteczności publicznej) i budową oraz modernizacją lokalnych systemów zaopatrzenia w energię elektryczną (średnie napięcia), gaz i energię cieplną, a także instalacją i modernizacją urządzeń filtrujących gazy i urządzeń odpylających w lokalnych systemach grzewczych.
W tym Działaniu o wsparcie finansowe będą mogły ubiegać się m.in. samorządy, ich związki i jednostki wykonujące dla nich zadania, administracja rządowa, podmioty działające w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, PGL Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, jednostki naukowe i szkoły wyższe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS (dotyczy podmiotów posiadających osobowość prawną) oraz parafie.
Finansowe wsparcie
W ramach Działania 3.3 Wsparcie ochrony przyrody finansowane będą przedsięwzięcia mające na celu odbudowę zdegradowanych siedlisk nieleśnych, leśnych i wodnych oraz czynną ich ochronę, budowę infrastruktury na obszarach chronionych (w tym Natura 2000), a także wyposażenie centrów edukacji ekologicznej, ochrona gatunków, kampanie promocyjne i informacyjne oraz imprezy masowe na poziomie ponadpowiatowym. Ponadto zadania inwestycyjne związane z budową przejść dla zwierząt i przepławek dla ryb, plany ochrony dla obszarów chronionych (zwłaszcza Natura 2000).
To Działanie adresowane jest do najszerszego spektrum beneficjentów: samorządów i ich jednostek, jednostek organizacyjnych utworzonych przez samorządy, administracji rządowej, podmiotów działających w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, Lasów Państwowych i ich jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców, jednostek naukowych, podmiotów zarządzających obszarami chronionymi, szkół wyższych, osób prawnych i fizycznych będących organami prowadzącymi szkoły i placówki, organizacji pozarządowych, jak też do zarządców dróg i linii kolejowych.
Gospodarka wodno-ściekowa
Jednym z najbardziej interesujących samorządy Działań jest 3.4 Gospodarka wodno-ściekowa. Samorządy (ich jednostki organizacyjne, związki itd.) są jedynymi beneficjentami, którzy mogą się starać o wsparcie w ramach tego Działania. W tym wypadku finansowana będzie budowa, modernizacja oczyszczalni ścieków komunalnych i systemów kanalizacji zbiorczej tylko w aglomeracjach o RLM od 2 do 15 tys. (linia demarkacyjna w stosunku do POIŚ), wskazanych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych. Uzupełnieniem powyższych projektów mogą być (łącznie do 50% kosztów kwalifikowanych projektu):
a) budowa i modernizacja systemów kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami służącymi do podczyszczania wód opadowych, o ile dotyczą rozdziału systemu kanalizacji ogólnospławnej,
b) budowa, rozbudowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę w zakresie zgodnym z art. 42, ust. 3 ustawy Prawo wodne.
Ważną informacją jest wymóg stosowania tzw. Metodyki 120, czyli wykazania 120 mieszkańców na kilometr planowanej sieci. Mamy świadomość utrudnień i kłopotów związanych ze stosowaniem tej Metodyki, jednak jasne wskazania ministerstw nie pozostawiają żadnych złudzeń.
Ochrona przeciwpowodziowa
Działanie 3.5 Wzmocnienie ochrony przeciwpowodziowej zagrożonych obszarów oraz zwiększenie retencji na terenie województwa obejmuje realizację zadań w zakresie regulacji cieków wodnych, tworzenia polderów oraz odtwarzania naturalnych terenów zalewowych. Ponadto modernizacja i budowa małych zbiorników wielozadaniowych i stopni wodnych oraz wałów przeciwpowodziowych i budowli piętrzących.
O wsparcie z puli Działania 3.5 mogą ubiegać się samorządy, Lasy Państwowe, przedsiębiorcy, podmioty zarządzające obszarami chronionymi oraz spółki wodne (ale tylko te posiadające osobowość prawną).
Bezpieczeństwo ekologiczne
Działanie 3.6 Poprawa bezpieczeństwa środowiskowego i ekologicznego grupuje przedsięwzięcia z zakresu opracowywania baz danych dotyczących zanieczyszczenia lasów, jakości gleb, wód i powietrza, budowy systemów pomiarów zanieczyszczeń w miastach oraz systemów informowania mieszkańców o poziomie zanieczyszczeń. Oprócz tego budowanie i doskonalenie stanowisk do analizowania i prognozowania zagrożeń naturalnych i awarii technologicznych (w tym zakup sprzętu specjalistycznego), wsparcia technicznego krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Ponadto wsparcia lokalnego monitoringu środowiska w aspekcie zanieczyszczeń, tworzenia stacji kontrolnych i ostrzegawczych w zakresie jakości wód, tworzenia map terenów zalewowych, tworzenia systemów monitoringu środowiska i reagowania na zagrożenia.
Grono potencjalnych beneficjentów jest podobne do wymienionych wcześniej, ale jeden – i jest to wyjątek w całym Priorytecie III WRPO – został wyszczególniony: Zarząd Oddziału Wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP w Poznaniu. Jednak wsparcie dotyczy tylko jednostek będących w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym, i to po uzyskaniu pozytywnej opinii Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu.
Odnawialne zasoby energii
Działanie 3.7 Zwiększenie wykorzystania odnawialnych zasobów energii jest adresowane do podmiotów, które chcą realizować przedsięwzięcia z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii. Dotyczy to elektrowni wiatrowych z instalacją do przesyłu energii, kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych z instalacją do przesyłu energii, urządzeń grzewczych opalanych biomasą z instalacją do przesyłu energii, elektrowni wodnych z instalacją do przesyłu energii oraz urządzeń grzewczych zasilanych energią geotermiczną z instalacją do przesyłu energii.
W ramach WRPO istnieje Lista Indykatywna, która w przypadku priorytetu środowiskowego zawiera dwa zadania: Ochrona wód zlewni rzeki Noteć (zgłoszone przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Nadnoteckich w Pile) oraz Modernizacja Kanału Ślesińskiego w km 0,00 do 32,00 poprzez remont śluz w Koszewie, Gawronach, Pątnowie i Morzysławiu oraz roboty pogłębiarsko-udrożnieniowe, zgłoszony przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Całość Priorytetu – poza dwoma ww. zadania – będzie realizowana w formie otwartych konkursów.
Powyższa prezentacja nie wyczerpuje całości problematyki realizacji programów operacyjnych w naszym regionie i wsparcia finansowego z Unii Europejskiej. Zapraszam do WFOŚiGW, gdzie koordynacją wdrażania środowiskowych programów unijnych zajmuje się Dział Funduszy Europejskich. Tam też można uzyskać wszelkie informacje na ten temat.
Krzysztof Mączkowski
wiceprezes WFOŚiGW w Poznaniu, koordynujący prace Działu Funduszy Europejskich
wiceprezes WFOŚiGW w Poznaniu, koordynujący prace Działu Funduszy Europejskich