Próba zbilansowania zysków i strat cz. IV
Autorzy analizy porealizacyjnej, opracowanej dla autostradowej obwodnicy miasta Poznania od węzła Komorniki do węzła Krzesiny, zobowiązani byli m.in. do rozważenia problemu ewentualnego zanieczyszczenia gleb spowodowanego ruchem pojazdów oraz zanieczyszczenia powierzchni ziemi odpadami powstającymi w wyniku eksploatacji i zabiegów związanych z utrzymaniem tej drogi.
Zanieczyszczenie gleby
W ramach monitoringu fazy przedeksploatacyjnej we wrześniu 2003 r. przeprowadzono badania zanieczyszczenia gleb. Próbki pobrano w sześciu punktach, bezpośrednio przy autostradzie oraz w miejscach narażonych na zanieczyszczenia spowodowane ruchem na drogach poprzecznych. Punkty te zlokalizowano w rejonie węzła Komorniki i ogródków działkowych POD Wilda, na polach w rejonie ul. Ożarowskiej oraz wiaduktu nad linią kolejową Poznań – Kluczbork, a także w rejonie węzła Krzesiny i przy końcu analizowanego odcinka za węzłem Krzesiny.
Dla każdej próbki określono wielkości następujących wskaźników zanieczyszczenia: odczyn, przewodnictwo, siarczany, chlorki, azot amonowy, substancje ropopochodne, sód, potas, nikiel, miedź, ołów, chrom, rtęć, cynk i kadm. Po porównaniu wyników badań z wartościami dopuszczalnymi dla terenów przemysłowych, użytków kopalnych i terenów komunikacyjnych, podanymi w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (DzU n...