Próba zbilansowania zysków i strat cz. V
Omówiony dotychczas wpływ autostrady na podstawowe komponenty środowiska obejmował klimat akustyczny oraz poziom zanieczyszczeń powietrza, wód i gleby. Zakres prowadzonych prac analitycznych dotyczył także zagadnień przyrodniczych, wpływu przedsięwzięcia na dobra kultury, problematyki bezpieczeństwa użytkowników autostrady i najbliższego otoczenia, roli autostrady jako stymulatora rozwoju gospodarczego gmin, a także jej wpływu na okoliczną sieć drogową.
Warto podkreślić, że dane do realizacji omawianej analizy stanowiły jednocześnie całą dokumentację powstałą od 1994 r., a więc badania emisji w fazach przedeksploatacyjnej i eksploatacji, badania eksploatatora pobliskich wodociągów, wizje lokalne, informacje uzyskane od samorządów, policji, eksploatatora autostrady, inwestora i z Wielkopolskiego Parku Narodowego, zatwierdzony przez WIOŚ program monitoringu oraz protokoły przeprowadzonej przez niego kontroli podstawowej.
Prace projektowe autostrady oparto na rzetelnie przeprowadzonej (w świetle ówczesnych wymagań) inwentaryzacji przyrodniczej. Waloryzację przyrodniczą, stanowiącą materiał wyjściowy do projektowania, wykonano dla pasa szerokości 500 m po obu stronach przyszłej autostrady. Z kolei analizując wpływ autostrady na środowisko wodne, brano pod uwagę trzykilometrowy pas na północ i południe od osi autostrady. Natomiast dla potrzeb ochrony gleb badano obszar po 225 m po każdej stronie autostrady, tj. o 50% s...