Podstawowym problemem eksploatacyjnym dotyczącym odprowadzania wód opadowych w przypadku typowych rozwiązań technicznych wpustów wód deszczowych jest utrzymanie ich czystości oraz drożności. Niestety, bardzo często lokalizacja wpustów poza pasem jezdnym na drogach klasy GP i wyższej realizowana jest w sposób uniemożliwiający ich oczyszczanie i odśnieżanie za pomocą sprzętu mechanicznego (zamiatarki i pługi śnieżne), utrudniając prawidłowe funkcjonowanie.

Ważnym elementem nowoczesnego planowania odwodnienia deszczowego jest dążenie do zmniejszenia i spowolnienia spływu wód opadowych za sprawą rowu bądź podziemnej kanalizacji deszczowej1. Każda droga powinna być zaprojektowana i wybudowana w sposób umożliwiający odprowadzanie z niej wód opadowych2. Temu celowi służy przede wszystkim nadanie jezdni odpowiednich spadków poprzecznych w kierunku poboczy oraz spadku podłużnego jezdni. Umożliwia to odprowadzenie tych wód opadowych do rowów lub do wpustów deszczowych. Wpusty te stanowią uzbrojenie kanalizacji deszczowej. Istotną rolę odgrywa właściwa eksploatacja i utrzymanie elementów odwodnienia w należytym stanie. Zaniedbanie obowiązków przez odpowiednie służby prowadzi do zmniejszenia przepustowości rowów przydrożnych na skutek zarastania roślinnością i zamulania. Istotna jest również drożność wpustów deszczowych, kt&o...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?