Procedura ocen oddziaływania na środowisko
Obszar Natura 2000
W rezultacie ustanowienia kolejnej formy ochrony przyrody – obszarów Natura 2000 – powstały nowe uwarunkowania realizacji procedur różnych zezwoleń ekologicznych, m.in. ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ).
Zgodnie z przepisami wynikającymi z dyrektyw Unii Europejskiej, dotyczącymi sieci obszarów Natura 20001 2, postępowanie w sprawie OOŚ powinno zapewniać, że w wyniku realizacji na ich terenie przedsięwzięć gospodarczych nie pogorszą się uwarunkowania przyrodnicze, umożliwiające zachowanie siedlisk i stanowisk gatunków, dla których dany obszar Natura 2000 został utworzony. Podkreśla się, że za niespełnienie tego warunku materialną odpowiedzialność ponosi państwo, a nie inwestor wnioskujący o uzgodnienie lokalizacji określonego przedsięwzięcia3. Ujęcie takie jest zupełnie nowym rozwiązaniem w procedurze OOŚ, a jednocześnie wyraźnym instrumentem zewnętrznej kontroli prawidłowości postępowania w ramach procedury ocen dotyczących obszarów Natura 2000. Wynika z tego, że konsekwencje wydania zgody na realizację konkretnego przedsięwzięcia będą kontrolowane, a wyniki tej kontroli będą porównywane z przyjętymi parametrami ekologicznymi dla danego obszaru Natura 20004, 5.
Braki w przepisach
Nadal jednak brakuje wyraźnych kryteriów, które należałoby uwzględniać przy ocenie ewentualnych zagrożeń środowiskowych na obszarach Natura 2000. Ustanowione obszary nie mają wyznaczon...
W rezultacie ustanowienia kolejnej formy ochrony przyrody – obszarów Natura 2000 – powstały nowe uwarunkowania realizacji procedur różnych zezwoleń ekologicznych, m.in. ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ).
Zgodnie z przepisami wynikającymi z dyrektyw Unii Europejskiej, dotyczącymi sieci obszarów Natura 20001 2, postępowanie w sprawie OOŚ powinno zapewniać, że w wyniku realizacji na ich terenie przedsięwzięć gospodarczych nie pogorszą się uwarunkowania przyrodnicze, umożliwiające zachowanie siedlisk i stanowisk gatunków, dla których dany obszar Natura 2000 został utworzony. Podkreśla się, że za niespełnienie tego warunku materialną odpowiedzialność ponosi państwo, a nie inwestor wnioskujący o uzgodnienie lokalizacji określonego przedsięwzięcia3. Ujęcie takie jest zupełnie nowym rozwiązaniem w procedurze OOŚ, a jednocześnie wyraźnym instrumentem zewnętrznej kontroli prawidłowości postępowania w ramach procedury ocen dotyczących obszarów Natura 2000. Wynika z tego, że konsekwencje wydania zgody na realizację konkretnego przedsięwzięcia będą kontrolowane, a wyniki tej kontroli będą porównywane z przyjętymi parametrami ekologicznymi dla danego obszaru Natura 20004, 5.
Braki w przepisach
Nadal jednak brakuje wyraźnych kryteriów, które należałoby uwzględniać przy ocenie ewentualnych zagrożeń środowiskowych na obszarach Natura 2000. Ustanowione obszary nie mają wyznaczon...