Marek Górski

Procedura oceny strategicznej służyć ma ocenie konsekwencji przyjęcia i wykonania określonych aktów prawnych i dokumentów o charakterze planów, programów czy strategii, a także konsekwencji dokonania w nich zmian.


Zgodnie z art. 40 ust. 1 P.o.ś., procedurze takiej powinny zostać poddane dwie grupy dokumentów. Grupa pierwsza to projekty koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, projekty planów zagospodarowania przestrzennego oraz projekty strategii rozwoju regionalnego. Druga natomiast to projekty polityk, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, których opracowywanie przez centralne lub wojewódzkie organy administracji przewidziane jest w ustawach.
W grupie pierwszej znalazły się akty, których przyjęcie przewidywane jest przepisami Ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717, z późn. zm.) oraz dokumenty o charakterze strategii rozwoju regionalnego wskazane w Ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (DzU nr 116, poz. 1206). Do tych ostatnich należy długofalowa strategia rozwoju regionalnego kraju jako dokument planistyczny określający cele i kierunki rozwoju regionalnego państwa na 25 lat oraz narodowa strategia, będąca średniookresowym dokumentem planistycznym określającym uwarunkowania, cele i ki...