Projektowanie zieleni przydrożnej
Rozbudowa sieci autostrad i dróg ekspresowych została zintensyfikowana w 2004 r., kiedy to zamiast ciągłych zmian w planach podpisano umowy na budowy poszczególnych odcinków. W następnych latach podpisywano umowy na kolejne odcinki, przy jednoczesnym oddawaniu do użytku dróg wybudowanych. Obecnie kierowcy mogą korzystać z ok. 3750 km autostrad i dróg ekspresowych. Docelowo sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce ma mieć łączną długość ok. 7650 km, w tym ok. 2000 km autostrad (wg Rozporządzenia Rady Ministrów z 19 maja 2016 r.). Na podstawie danych o przyroście ilościowym autostrad i dróg ekspresowych można uznać, że drogi tego typu (wraz z infrastrukturą towarzyszącą) stanowią stosunkowo nowy element w krajobrazie. Na znaczeniu zyskuje więc właściwe zaprojektowanie terenów zieleni przydrożnej zarówno pod względem wartości przyrodniczych, jak i estetycznych.
Znaczenie i funkcje zieleni przydrożnej
Zieleń przy autostradach i drogach ekspresowych ma ogromne znaczenie z uwagi na fakt, że tego typu obiekty mają charakter wielkoskalowy i w znacznej mierze negatywnie oddziałują na środowisko w trakcie ich budowy i eksploatacji. Należy zwrócić uwagę na wielorakość oddziaływań na środowisko ? zieleń towarzysząca drogom pełni szereg funkcji znoszących lub minimalizujących to negatywne oddziaływanie.
W wyniku przeniesienia ruchu z dróg lokalnych na nowopowstałe drogi szybkiego ruchu wzrasta poziom negatywnych czynników, tj.: hałas...