W okresie programowania 2007-2013 formuła realizacji projektów polegająca na łączeniu dofinansowania ze środków europejskich z partnerstwem publiczno-prywatnym w ramach tzw. projektów hybrydowych nie była w Polsce zbyt popularna. W nowej perspektywie, obejmującej lata 2014-2020, potencjał tego typu przedsięwzięć jest znacznie większy.

Brak wielkiego zainteresowania projektami hybrydowymi w ubiegłych latach wynikał w dużej mierze z braku kompleksowych rozwiązań uwzględniających specyfikę projektów hybrydowych, w tym również na poziomie uregulowań w prawie Unii Europejskiej. Niemniej jednak w różnych częściach kraju sięgano już po tę formułę. Przykładami udanych projektów, realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego łączącego krajowe środki publiczne, środki pozyskane z UE i kapitał prywatny, są projekt budowy spalarni odpadów w Poznaniu czy funkcjonujący już kompleks basenów mineralnych w Solcu Zdroju. Także większość projektów dotyczących budowy i udostępniania sieci szerokopasmowych w naszym kraju ma charakter projektów hybrydowych.

Nowe definicje w prawie UE

Obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. nowe rozporządzenie ogólne nr 1303/20131 wprowadza szereg nowych mechanizmów pozwalających podmiotom z sektora publicznego oraz ich potencjalnym partnerom prywatnym w większym stopniu korzystać z dobrodziejstw funduszy unijnych i samej formuły partnerstwa publiczno-pry...