28 lipca br. weszły w życie trzy rozporządzenia wykonawcze do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. W dyskusji nad opłacalnością małych projektów realizowanych w ramach PPP pojawiają się wątpliwości dotyczące sporządzenia dokumentacji, kosztów i czasu trwania procesu przygotowania projektów.

W dyskusji nie pojawiają się natomiast wątki fundamentalne, dotyczące najwcześniejszych faz przygotowania przedsięwzięć, niezależnie od trybu, w jakim będą one realizowane.

Organizacja i komunikacja
Do spraw elementarnych, ale często zaniedbywanych, należą organizacja i komunikacja. Niezależnie od tego, kto jest pomysłodawcą projektu – urzędnik gminny, organizacja pozarządowa czy partner prywatny – niezwykle istotne jest formalne jej umieszczenie w porządku obrad rady gminy lub chociaż przedstawienie na nieformalnym zebraniu radnych.
Taki sposób przedstawienia idei pomoże uniknąć różnorakich interpretacji, które często są w stanie ośmieszyć lub zdyskredytować wstępną propozycję. Spójna komunikacja wewnątrz instytucji, która będzie promotorem przedsięwzięcia, daje większe szanse na sprawną prezentację nowego pomysłu na zewnątrz. Przygotowanie wstępnego opisu projektu, jego celowości i sposobu wdrożenia powinno być rutynową czynnością zlecaną kompetentnej osobie.
Posiadanie wśród współpracowników takiej osoby jest dzisiaj raczej rzadkością, ale w niedalekiej przyszłości będzie koniecznością. Pomysł, który nie posiada „wła...