Ministerstwo Skarbu Państwa, realizując ustawowe zapisy dotyczące swojego nadzoru nad procesami przekształceń własnościowych w gospodarce komunalnej, w 2004 r. przeprowadziło największy do tej pory w Polsce Program Prywatyzacji Podmiotów Komunalnych (PPPK), współfinansowany przez Unię Europejską i MSP. Objął on 150 przedsiębiorstw z ponad 100 gmin – wśród nich znaczną grupę stanowiły przedsiębiorstwa świadczące usługi wodociągowo-kanalizacyjne.

Przygotowanie pod kątem partnerstwa publiczno-prywatnego prawie 5% polskich podmiotów świadczących usługi komunalne przyniosło ogromny materiał badawczy. Jednocześnie stanowiło podstawę do wyciągnięcia wniosków, m.in. dotyczących roli samorządu lokalnego oraz Ministerstwa Skarbu Państwa w procesie przekształceń własnościowych w gminach.
W porównaniu do procesów prywatyzacji podmiotów państwowych Skarbu Państwa przekształcenia własnościowe w sektorze komunalnym są jeszcze bardziej złożone, z uwagi na liczniejsze grono interesariuszy oraz konieczność zapewnienia ciągłej realizacji usług komunalnych, które stanowią zadania własne gminy. Usługi wodociągowo-kanalizacyjne stanowią dobry przykład takich zadań. Dla gmin często nie jest jasne, co jest celem działania należących do nich podmiotów – zaspokojenie potrzeb mieszkańców, wysoka efektywność czy może zysk dla gminy jako właściciela? Z reguły brakuje strategii (organizacji) świadczenia usług komunalnych.
Z punktu widzenia interesu lokalnej społeczno...