W pierwszym okresie rozliczeniowym, tj. w latach 2005-2012, szereg podmiotów rozpoczęło przygotowania do realizacji projektów wspólnych wdrożeń – Joint Implementation (JI).

Projekty te dotyczyły takich instalacji jak elektrownie wodne, farmy wiatrowe, instalacje do utylizacji gazu składowiskowego, biogazowe oraz geotermalne. W początkowej fazie rozwoju projektów napotykano na szereg trudności, związanych głównie z brakiem krajowych podstaw prawnych oraz procedur przygotowania i zatwierdzania niezbędnych dokumentów.
Począwszy od połowy 2009 r., kiedy weszła w życie Ustawa z 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, realizacja projektów wspólnych wdrożeń nabrała tempa i rozpoczął się proces wnioskowania o przekazywanie wygenerowanych przez instalacje projektowe jednostek redukcji emisji podmiotom je nabywającym. Za przekazywane jednostki redukcji emisji uiszczano opłaty. Płatności te pozwalały na sfinansowanie działań związanych z realizacją projektów, takich jak współfinansowanie niezbędnych inwestycji w zakresie poprawy efektywności instalacji generujących jednostki redukcji emisji, przygotowywania odpowiednich dokumentów oraz ich weryfikacji przez niezależnego weryfikatora oraz prowadzenie na bieżąco monitoringu jednostek redukcji emisji zgodnie z zatwierdzonym plane...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?