Przyszłość recyklingu pojazdów
Dyrektywa 2000/53/EC w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji została przyjęta w 2000 roku, a jej celami były zapobieganie powstawaniu odpadów, promowanie ponownego użycia, recyklingu i innych form odzysku pojazdów wycofanych z eksploatacji (PWE) i ich części oraz poprawa efektywności gospodarki odpadami w sieci recyklingu. W lipcu 2023 roku Komisja Europejska, po przeprowadzeniu oceny wdrożenia dyrektywy, przygotowała nowelizację przepisów dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Jednym z ważnych wyzwań dla nowych regulacji jest zapewnienie większej spójności z celami Europejskiego Zielonego Ładu i Planu działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności w obszarach1:
- zapobiegania powstawaniu odpadów przez wdrożenie ekoprojektowania samochodów, ułatwiającego ponowne użycie, naprawę, regenerację i recykling,
- promowania ponownego użycia części i zapewnienia wysokiej jakości procesu recyklingu PWE, zwłaszcza w świetle obecnych rozbieżności w tym zakresie w krajach UE,
- wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji nowych samochodów,
- zwiększenia roli producentów w finansowaniu kosztów zarządzania PWE, obecnie jest ona bowiem ograniczona w porównaniu z innymi sektorami, w kt&...