Wspólnota Europejska systematycznie edukuje swoich obywateli, wskazując, jak ważne są jednostkowe decyzje każdego z nas dla zrównoważonego rozwoju poszczególnych krajów i całej Ziemi. W 2006 r. Komisja Europejska rozpoczęła, wartą 4,7 mln euro, kampanię informującą o tym, jak każdy z obywateli Europy może chronić środowisko, aby zapobiegać niekorzystnym zmianom klimatu. Na budynku Komisji w Brukseli zawisł plakat z napisem „Ty też masz wpływ na zmiany klimatu. Oszczędzaj. Wyłączaj. Odzyskuj. Idź piechotą”. Podobne reklamy pojawiły się także w stolicach wszystkich państw.
W Polsce od września 2006 r. do czerwca 2007 r. Fundacja Nasza Ziemia prowadzi kampanię pod hasłem „Pomóżmy Ziemi”, koordynując ją w ramach całorocznego i ogólnopolskiego programu edukacyjnego, skutecznie angażując publiczne i prywatne telewizje i radia, organizując promocję na billboardach i citylight`ach, plakatach oraz w Internecie. Ponadto organizowane są lokalne akcje i konkursy, a także realizowana całoroczna kampania „Sprzątanie świata – Polska”. Fundacja Nasza Ziemia w te działania zaangażowała ponad 1,5 mln wolontariuszy, praktycznie wszystkie gminy w Polsce, przedstawicieli przedsiębiorców, organizacji społecznych oraz szkół. Wszystkim tym działaniom patronowali i popierali je przedstawiciele Rządu RP, zaś strategicznego wsparcia udzielił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz liczni darczyńcy.
Fundacja Nasza Ziemia i Fundacja PlasticsEurope Polska postanowiły wspólnie kontynuować dotychczasowe działania, przygotować i zrealizować program edukacji ekologicznej w latach 2007 i 2008. Wpisuje się on w projekt Komisji Europejskiej i różnorodne inicjatywy podejmowane w krajach wspólnoty.
Program jest przedsięwzięciem ogólnopolskim i całorocznym, w sposób holistyczny obejmie najważniejsze aspekty edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Będzie informować, ale i motywować do konkretnych i efektywnych działań na rzecz ochrony środowiska – zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Program zostanie zrealizowany we współpracy z innymi organizacjami społecznymi oraz gospodarczymi, samorządami, przedstawicielami biznesu i mediów oraz organizacjami odzysku. Obejmie m.in. kampanie telewizyjne, radiowe, promocję zewnętrzną, konkursy dla szkół, konferencje oraz wspólną organizację ogólnopolskich wydarzeń ekologicznych takich jak akcja „Sprzątanie świata – Polska” czy obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi. Jednym z ważnych elementów Programu będzie wspieranie inicjatyw służących rozwojowi zintegrowanej gospodarki odpadami, szczególnie w zakresie odzysku i recyklingu tworzyw sztucznych, będących po zużyciu, cennym źródłem surowców wtórnych oraz energii.
Główny cel programu to zwiększenie świadomości ekologicznej Polek i Polaków poprzez zachęcenie wszystkich do stosowania w życiu codziennym prostych, ale w skali globalnej bardzo skutecznych działań. Będzie to sprzyjać efektywnej ochronie środowiska i zasobów naturalnych, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju naszego kraju.

Łoś znowu wygrał!

Rozdano nagrody w Polskim Konkursie Reklamy KTR 2007. W kategorii ekologicznej reklamy społecznej i non profit nagrodę otrzymała kampania prasowa “Sprzątanie świata – Polska”, organizowana przez Fundację Nasza Ziemia pt. “Łoś”. Jest do już druga nagroda dla kampanii z “Łosiem”. Pierwszą Fundacja Nasza Ziemia otrzymała w ubiegłym roku na Międzynarodowym Festiwalu Reklamy w Portoroż (Słowenia). Projekt “Łosia” wykonała non profit dla Fundacji jedna z największych światowych agencji reklamowych Leo Burnett.


Królewskie obchody Dnia Ziemi w Polsce


Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!
Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie …
(„Na lipę”, Jan Kochanowski)

Już sam mistrz, Jan z Czarnolasu, zachwalał lipę jako drzewo szlachetne, niosące ochłodę i umożliwiające wypoczynek. Fraszka ta jest szczególnie aktualna dzisiaj – w dobie wycinania lasów tropikalnych, niszczenia środowiska i potrzeby powstrzymania zmian klimatycznych. Warto pamiętać o drzewach, warto o nie dbać, warto je sadzić.
Od ponad ćwierćwiecza 22 kwietnia obchodzony jest Dzień Ziemi. W tym roku ponad 200 mln osób w przeszło 140 krajach świętowało ten dzień w sposób wyjątkowy. Również i w Polsce. Specjalne wydarzenie miało miejsce w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Z inicjatywy Fundacji Nasza Ziemia oraz Vattenfall Poland ten królewski park dostał w prezencie drzewo – kilkumetrową lipę drobnolistną. Był to z jednej strony prezent na Dzień Ziemi, z drugiej – symboliczny początek XIV edycji kampanii edukacyjnej „Sprzątanie świata – Polska 2007/2008”, realizowanej wspólnie (już po raz trzeci) przez Fundację Nasza Ziemia i spółkę Vattenfall Poland.
Tegoroczna kampania „Sprzątanie świata – Polska” jest poświęcona najważniejszym aspektom edukacji na rzecz rozwoju zrównoważonego. Będzie poświęcona potrzebie oszczędzania surowców i energii oraz odzyskowi. Raport międzynarodowej organizacji ekologicznej World Wildlife Fund pokazuje, że gdyby każde polskie gospodarstwo domowe zastosowało się do prostych działań związanych z racjonalnym zużyciem surowców i mediów oraz prowadziłoby selektywną zbiórkę, zaoszczędziłoby 21% energii.

Kolumnę opracował: Dominik Dobrowolski
Fundacja Nasza Ziemia, Warszawa