System zagospodarowania pojazdów wycofanych z eksploatacji w szczególny sposób oddziałuje na co najmniej dwie branże gospodarki ? sektor motoryzacyjny oraz podmioty zajmujące się zagospodarowaniem odpadów.

Biorąc jednak pod uwagę wzajemne powiązania z innymi działami gospodarki można przyjąć, że ma on wpływ na wiele innych sektorów. Powinien zatem być skonstruowany w duchu zasady zrównoważonego rozwoju, zapewniając jednocześnie prawidłowe przetworzenie odpadów pochodzących z pojazdów, jak i przyczyniając się do jak najbardziej przyjaznego funkcjonowania przedsiębiorców. Pojazdy wycofane z eksploatacji (PWE) stanowią cenne źródło surowców, wykorzystywanych w produkcji w ramach wielu sektorów gospodarki. Konstrukcja obecnych regulacji w tym zakresie ma na celu zapewnienie, że jak największa część masy pojazdu zostanie odzyskana, a zwłaszcza poddana recyklingowi. Mowa tu zarówno o surowcach powszechnie wykorzystywanych w pojazdach (aluminium, tworzywa sztuczne), jak i o bardziej zaawansowanych, z których zbudowane są elementy elektryczne i elektroniczne samochodu. Realizacja wymogów, a w perspektywie zwiększonych niż obecnie poziomów recyklingu, może przyczynić się do lepszej dostępności surowców wtórnych. Ma to szczególne znaczenie przy zmiennych cenach surowców oraz wyczerpywaniu się zasobów pierwotnych. Działania ukierunkowane na zwiększanie przewag konkurencyjnych polskich przedsiębiorców i ich innowacyjność w kontekście wykorzystywania suro...