Recykling tworzyw sztucznych w przemyśle motoryzacyjnym
Gospodarka o obiegu zamkniętym w sektorze motoryzacyjnym staje się coraz istotniejsza, odpowiadając na potrzebę ograniczenia zużycia surowców i minimalizacji odpadów. Kluczowe wyzwanie stanowi tutaj efektywny recykling materiałów, w tym włókienniczych i poliuretanowych, wykorzystywanych w produkcji samochodów.
Ideą gospodarki o obiegu zamkniętym jest redukcja odpadów i odpowiednie zarządzanie nimi1. Wyróżnia się dwa modele gospodarki cyrkularnej:
- ponowną aplikację w celu wydłużenia czasu eksploatacji poprzez naprawę, regenerację oraz modernizację produktu,
- przekształcenie starych towarów w nowe zasoby2.
Wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym jest niezbędnym działaniem, dzięki któremu możliwe jest ograniczenie wydobycia zasobów naturalnych, czego następstwem jest niszczenie środowiska naturalnego. Europejska Agencja Środowiska zaznacza, iż procesy przemysłowe oraz eksploatacja produktów odpowiadają za 9,1% emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Szacunkowo ponad 80% wpływu produktu na środowisko naturalne przewidywane jest na etapie projektowania3.
Polityka klimatyczna
W lipcu 2021 roku Komisja Europejska ogłosiła projekt „Fit for 55”, którego celem jest do...