Tworzywa sztuczne mają coraz większy udział w budowie pojazdów, zwłaszcza ze względu na swoje właściwości (odporność na rdzę, wytrzymałość mechaniczną, estetykę, komfort użytkowania i bezpieczeństwo). Ponadto mają mniejszy ciężar w stosunku do części wykonanych z metalu.

Mając na względzie wymagania dyrektywy 2000/53/CE, dotyczącej pojazdów wycofanych z eksploatacji (obecnie konieczność ponownego wykorzystania i recyklingu mechanicznego 85% masy pojazdu, a od 2015 r. nawet 95%), recykling tworzyw sztucznych staje się nieodzownym elementem planów zagospodarowania odpadów powstających w motoryzacji. Wśród metod unieszkodliwiania odpadów polimerowych najbardziej korzystny jest recykling polimerów konstrukcyjnych o wysokiej cenie (poliwęglan, poliamid, ABS, POM, PBT), ponieważ niska cena tworzyw masowych często wyklucza zysk przy recyklingu. Z tego względu zwiększa się zainteresowanie recyklingiem detali wytworzonych z tworzyw konstrukcyjnych.
Do części wykonanych w dużej mierze z tych atrakcyjnych polimerów należą elementy oświetlenia pojazdów. Reflektory wytwarzane są przy użyciu poliwęglanu, natomiast w konstrukcji tylnych lamp występuje zarówno poliwęglan (PC), jak i ABS oraz polimetakrylan metylu (PMMA).
Wprawdzie nie należą one do najbardziej masywnych elementów pojazdów, to jednak efekt skali sprawia, że korzyści (lub straty w razie nie zagospo...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?