Według dotychczasowych analiz, wdrożenie najnowocześniejszych technologii oczyszczania gazów spalinowych w zakładach przemysłowych należy do grupy strategii o najwyższym poziomie kosztów redukcji rtęci w porównaniu do działań ograniczających stosowanie tego pierwiastka w różnych gałęziach gospodarki i produktach oraz rezygnacji z metod produkcyjnych wykorzystujących rtęć.
Podstawowymi instrumentami prawnymi w zakresie ograniczania emisji rtęci w krajach Unii Europejskiej są Dyrektywa IPPC 2008/1/WE dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (przyjęta w 1996 r.) oraz Dyrektywa 2000/76/EC w sprawie spalania odpadów (WID). W ostatnich latach zostały one (oraz pięć innych dyrektyw) poddane procesowi nowelizacji i scaleniu w jeden akt prawny – Dyrektywę w sprawie zanieczyszczeń przemysłowych (IED) 2010/75/UE, przyjętą 8 listopada 2010 r. Istotnie zwiększono w niej rolę Dokumentów Referencyjnych Najlepszych Dostępnych Technik (BREF/BAT) i powiązanych z nimi poziomów emisji (AEL). Poziomy BAT staną się prawnie wiążące, gdy znajdą się w przyjętych przez Komisję wnioskach w zakresie BAT (BAT Conclusions). Organy udzielające zezwoleń będą miały ograniczoną możliwość odejścia od poziomów BAT, a jeżeli tak się stanie, to będzie to wymagać odpowiedniego uzasadnienia, podanego do publicznej wiadomości. Wdrożenie nowej dyrektywy w sprawie zanieczyszczeń przemysłowych ma umożliwić...