Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków daje radom gmin trzy preteksty do głosowań, których wynik ma regulować działalność przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Teoretycznie najważniejszym jest uchwalanie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, czyli stanowienie zasad obowiązujących odbiorców i dostawców usług.

Co kilka lat rady mają możliwość uchwalania wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Corocznie natomiast, najczęściej pod koniec i na początku roku, mogą podejmować uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf oraz zasad rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Jeżeli radni są rozsądni i dbają o własny interes polityczny to

nie powinni sobie takich głosowań organizować

Na 70 dni przed planowaną datą wejścia taryf w życie przedsiębiorstwo wod-kan. przedstawia radzie wniosek o ich zatwierdzenie. Tylko w momencie składania pierwszego wniosku po wejściu w życie ustawy, czas obowiązywania wcześniejszych opłat jest bliżej nieokreślony. Nowe taryfy przedsiębiorstwo określa na rok. Stąd już po ich wejściu w życie będzie wiadomo kiedy stracą aktualność. Zgodnie z zapisami ustawy „rada gminy zatwierdza taryfy w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku”. Wniosek składany radzie sprawdza wójt, burmistrz albo prezydent. W jego kompetencjach leży ustalenie w okresie owych 45 dni, czy wniosek został...