Rejestr zużytego e-sprzętu
Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) prowadzi rejestr przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Rejestr ten ma postać bazy danych zapisywanej na informatycznych nośnikach danych.
Jest on realizowany od 1 lipca br. i obejmuje: wprowadzających sprzęt, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakłady przetwarzania oraz działalność w zakresie recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku, a także organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Procedura wpisu do rejestru
Każdy z ww. przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego przed rozpoczęciem działalności ma obowiązek złożyć do GIOŚ wniosek o wpis do rejestru. Natomiast przedsiębiorcy prowadzący już ww. rodzaj działalności przed 1 lipca br. oraz organizacje odzysku e-sprzętu, które powstały do tej daty, miały obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru do 30 września br.
Wzór wniosku o wpis do rejestru został określony w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 6 stycznia 2006 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (DzU nr 6, poz. 38). W ustawie o e-sprzęcie w art. 8 określono, jakie informacje powinien zawierać wniosek o wpis do rejestru w przypadku każdego z wymienionych przedsiębiorców i organizacji odzysku e-sprzętu. Przedsiębiorca wykonujący działalność w więcej niż jednym zakresie składa jeden wniosek o wpis do rejestru, który obejmuje dane wymagane dla wniosków w zakresie wykonywanej działalności.
Opłaty
Wpis do rejestru wprowadzającego sprzęt podlega opłacie rejestrowej, natomiast dla pozostałych przedsiębiorców jest nieodpłatny. Wpisany do rejestru wprowadzający w terminie do końca lutego każdego roku musi uiścić opłatę roczną (oprócz roku, w którym wnosi się opłatę rejestrową). Szczegółowe stawki opłat rejestrowych i opłat rocznych, określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 19 stycznia 2006 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (DzU nr 17, poz. 139), uzależnione są od rocznego obrotu netto ze sprzedaży e-sprzętu w poprzednim roku obrotowym i od tego, do jakiej grupy przedsiębiorstw kwalifikuje się przedsiębiorca (zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Dla wprowadzającego sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych warunkiem wpisu do rejestru jest podpisanie umowy z organizacją odzysku lub wniesienie zabezpieczenia finansowego przeznaczonego na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku (w tym recyklingu) i unieszkodliwiania zużytego sprzętu powstałego z tego samego rodzaju sprzętu. Zabezpieczenie finansowe może mieć formę depozytu wpłaconego na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) lub umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej złożonej do NFOŚiGW. Zabezpieczeniem finansowym może być też gwarancja bankowa złożona do NFOŚiGW.
Wzór formularza zabezpieczenia finansowego w formie umowy ubezpieczenia OC oraz wzór formularza zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 30 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi a Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska i Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wzorów formularzy zabezpieczenia finansowego (DzU nr 95, poz. 662).
Wprowadzający sprzęt, prowadzący działalność przed 1 lipca br., obowiązany jest dołączyć do wniosku konkretne załączniki. Są nimi uwierzytelnione kopie dowodu wpłaty opłaty rejestrowej oraz informacje o ilości i masie sprzętu wprowadzonego od 1 stycznia do 30 czerwca br. z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu, określone w zał. 1 do ustawy. W przypadku wprowadzania sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych załączyć trzeba uwierzytelnioną kopię umowy z organizacją odzysku e-sprzętu lub dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego. Pozostali przedsiębiorcy składają sam wniosek o wpis do rejestru.
Przedsiębiorcom, którzy złożyli kompletny i prawidłowo uzupełniony wniosek o wpis do rejestru wraz z wymaganymi załącznikami, GIOŚ nadaje numer rejestrowy. Każdy przedsiębiorca zostaje pisemnie powiadomiony o jego nadaniu. Numer ten, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 9 stycznia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania numeru rejestrowego (DzU nr 6, poz. 39), składa się z litery „E”, siedmiu cyfr określających kolejny numer w rejestrze oraz z liter określających rodzaj prowadzonej działalności. Wprowadzający są oznaczeni przez literę „W”, organizacja odzysku e-sprzętu – jako „S”, zbierający zużyty sprzęt – jako „Z”, prowadzący zakład przetwarzania – jako „P”, a prowadzący działalność w zakresie recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku – jako „X”. Prowadzącym działalność w więcej niż jednym zakresie dodawana jest litera symbolizująca prowadzoną działalność.
Odmówienie wpisu i wykreślenie z rejestru
GIOŚ odmawia w drodze decyzji wpisu do rejestru, jeżeli wprowadzający nie wywiązał się z powierzonych mu obowiązków. Tak się dzieje w przypadku, gdy nie uiścił on opłaty rejestrowej lub nie wniósł w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, jeżeli wprowadza sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych. GIOŚ dokonuje wykreślenia z rejestru lub zmiany danych wpisanych do rejestru na wniosek przedsiębiorcy.
Wykreślenie z rejestru w drodze decyzji wydawanej z urzędu może nastąpić w przypadku nieuiszczenia przez wprowadzającego sprzęt opłaty rocznej, cofnięcia lub wygaśnięcia decyzji związanej z gospodarką odpadami oraz gdy nie wniesie on w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego.
W przypadku zakończenia działalności przedsiębiorca jest obowiązany w terminie siedmiu dni od trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru, podobnie jak organizacja odzysku e-sprzętu w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości. Wykreślenia dokonuje GIOŚ w drodze decyzji. W przypadku zmiany danych przedsiębiorca ma siedem dni na złożenie do GIOŚ wniosku o zmianę danych, natomiast organizacja odzysku e-sprzętu ma na to 30 dni.
Dostępność danych
Dane zawarte w rejestrze są dostępne na stronie internetowej GIOŚ oraz w jego siedzibie. Nie są podane do publicznej wiadomości ani zdolności przetwórcze zakładu przetwarzania oraz instalacji służących do recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku, ani warunki umowy, jaką wprowadzający zawarł z organizacją odzysku e-sprzętu, ani zabezpieczenie finansowe.
Do 30 września br. wpis do rejestru uzyskało 1037 wprowadzających, 1821 zbierających zużyty sprzęt, 46 prowadzących zakłady przetwarzania, 25 prowadzących działalność w zakresie recyklingu bądź innych niż recykling procesów odzysku oraz pięć organizacji odzysku e-sprzętu. W dwóch przypadkach GIOŚ odmówił wpisu do rejestru w drodze decyzji. W lipcu i sierpniu wnioski o wpis do rejestru składali głównie zbierający zużyty sprzęt, natomiast przeważająca większość przedsiębiorców zobowiązanych do złożenia takiego wniosku złożyła je pod koniec września.
Ponad połowa wprowadzających nie dołączyła do wniosku informacji o ilości i masie sprzętu wprowadzonego od 1 stycznia do 30 czerwca br. z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu określone w zał. 1 do ustawy. W takim przypadku kierowano pismo o uzupełnienie wniosku o ww. informację. W przypadku przedsiębiorców prowadzących zakłady przetwarzania problem z uzyskaniem wpisu do rejestru dotyczył nieuregulowania stanu formalnoprawnego. Zakłady te najczęściej posiadały stare decyzje, wydane jeszcze przed wejściem w życie ustawy, albo decyzje wydane przez niewłaściwy organ.
Małgorzata Tomczak
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa
Śródtytuły od redakcji
Jest on realizowany od 1 lipca br. i obejmuje: wprowadzających sprzęt, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakłady przetwarzania oraz działalność w zakresie recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku, a także organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Procedura wpisu do rejestru
Każdy z ww. przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego przed rozpoczęciem działalności ma obowiązek złożyć do GIOŚ wniosek o wpis do rejestru. Natomiast przedsiębiorcy prowadzący już ww. rodzaj działalności przed 1 lipca br. oraz organizacje odzysku e-sprzętu, które powstały do tej daty, miały obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru do 30 września br.
Wzór wniosku o wpis do rejestru został określony w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 6 stycznia 2006 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (DzU nr 6, poz. 38). W ustawie o e-sprzęcie w art. 8 określono, jakie informacje powinien zawierać wniosek o wpis do rejestru w przypadku każdego z wymienionych przedsiębiorców i organizacji odzysku e-sprzętu. Przedsiębiorca wykonujący działalność w więcej niż jednym zakresie składa jeden wniosek o wpis do rejestru, który obejmuje dane wymagane dla wniosków w zakresie wykonywanej działalności.
Opłaty
Wpis do rejestru wprowadzającego sprzęt podlega opłacie rejestrowej, natomiast dla pozostałych przedsiębiorców jest nieodpłatny. Wpisany do rejestru wprowadzający w terminie do końca lutego każdego roku musi uiścić opłatę roczną (oprócz roku, w którym wnosi się opłatę rejestrową). Szczegółowe stawki opłat rejestrowych i opłat rocznych, określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 19 stycznia 2006 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (DzU nr 17, poz. 139), uzależnione są od rocznego obrotu netto ze sprzedaży e-sprzętu w poprzednim roku obrotowym i od tego, do jakiej grupy przedsiębiorstw kwalifikuje się przedsiębiorca (zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Dla wprowadzającego sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych warunkiem wpisu do rejestru jest podpisanie umowy z organizacją odzysku lub wniesienie zabezpieczenia finansowego przeznaczonego na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku (w tym recyklingu) i unieszkodliwiania zużytego sprzętu powstałego z tego samego rodzaju sprzętu. Zabezpieczenie finansowe może mieć formę depozytu wpłaconego na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) lub umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej złożonej do NFOŚiGW. Zabezpieczeniem finansowym może być też gwarancja bankowa złożona do NFOŚiGW.
Wzór formularza zabezpieczenia finansowego w formie umowy ubezpieczenia OC oraz wzór formularza zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 30 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi a Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska i Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wzorów formularzy zabezpieczenia finansowego (DzU nr 95, poz. 662).
Wprowadzający sprzęt, prowadzący działalność przed 1 lipca br., obowiązany jest dołączyć do wniosku konkretne załączniki. Są nimi uwierzytelnione kopie dowodu wpłaty opłaty rejestrowej oraz informacje o ilości i masie sprzętu wprowadzonego od 1 stycznia do 30 czerwca br. z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu, określone w zał. 1 do ustawy. W przypadku wprowadzania sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych załączyć trzeba uwierzytelnioną kopię umowy z organizacją odzysku e-sprzętu lub dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego. Pozostali przedsiębiorcy składają sam wniosek o wpis do rejestru.
Przedsiębiorcom, którzy złożyli kompletny i prawidłowo uzupełniony wniosek o wpis do rejestru wraz z wymaganymi załącznikami, GIOŚ nadaje numer rejestrowy. Każdy przedsiębiorca zostaje pisemnie powiadomiony o jego nadaniu. Numer ten, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 9 stycznia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania numeru rejestrowego (DzU nr 6, poz. 39), składa się z litery „E”, siedmiu cyfr określających kolejny numer w rejestrze oraz z liter określających rodzaj prowadzonej działalności. Wprowadzający są oznaczeni przez literę „W”, organizacja odzysku e-sprzętu – jako „S”, zbierający zużyty sprzęt – jako „Z”, prowadzący zakład przetwarzania – jako „P”, a prowadzący działalność w zakresie recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku – jako „X”. Prowadzącym działalność w więcej niż jednym zakresie dodawana jest litera symbolizująca prowadzoną działalność.
Odmówienie wpisu i wykreślenie z rejestru
GIOŚ odmawia w drodze decyzji wpisu do rejestru, jeżeli wprowadzający nie wywiązał się z powierzonych mu obowiązków. Tak się dzieje w przypadku, gdy nie uiścił on opłaty rejestrowej lub nie wniósł w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, jeżeli wprowadza sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych. GIOŚ dokonuje wykreślenia z rejestru lub zmiany danych wpisanych do rejestru na wniosek przedsiębiorcy.
Wykreślenie z rejestru w drodze decyzji wydawanej z urzędu może nastąpić w przypadku nieuiszczenia przez wprowadzającego sprzęt opłaty rocznej, cofnięcia lub wygaśnięcia decyzji związanej z gospodarką odpadami oraz gdy nie wniesie on w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego.
W przypadku zakończenia działalności przedsiębiorca jest obowiązany w terminie siedmiu dni od trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru, podobnie jak organizacja odzysku e-sprzętu w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości. Wykreślenia dokonuje GIOŚ w drodze decyzji. W przypadku zmiany danych przedsiębiorca ma siedem dni na złożenie do GIOŚ wniosku o zmianę danych, natomiast organizacja odzysku e-sprzętu ma na to 30 dni.
Dostępność danych
Dane zawarte w rejestrze są dostępne na stronie internetowej GIOŚ oraz w jego siedzibie. Nie są podane do publicznej wiadomości ani zdolności przetwórcze zakładu przetwarzania oraz instalacji służących do recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku, ani warunki umowy, jaką wprowadzający zawarł z organizacją odzysku e-sprzętu, ani zabezpieczenie finansowe.
Do 30 września br. wpis do rejestru uzyskało 1037 wprowadzających, 1821 zbierających zużyty sprzęt, 46 prowadzących zakłady przetwarzania, 25 prowadzących działalność w zakresie recyklingu bądź innych niż recykling procesów odzysku oraz pięć organizacji odzysku e-sprzętu. W dwóch przypadkach GIOŚ odmówił wpisu do rejestru w drodze decyzji. W lipcu i sierpniu wnioski o wpis do rejestru składali głównie zbierający zużyty sprzęt, natomiast przeważająca większość przedsiębiorców zobowiązanych do złożenia takiego wniosku złożyła je pod koniec września.
Ponad połowa wprowadzających nie dołączyła do wniosku informacji o ilości i masie sprzętu wprowadzonego od 1 stycznia do 30 czerwca br. z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu określone w zał. 1 do ustawy. W takim przypadku kierowano pismo o uzupełnienie wniosku o ww. informację. W przypadku przedsiębiorców prowadzących zakłady przetwarzania problem z uzyskaniem wpisu do rejestru dotyczył nieuregulowania stanu formalnoprawnego. Zakłady te najczęściej posiadały stare decyzje, wydane jeszcze przed wejściem w życie ustawy, albo decyzje wydane przez niewłaściwy organ.
Małgorzata Tomczak
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa
Śródtytuły od redakcji