Przepisy Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. DzU z 2022 r. poz. 1083, z późn. zm.; dalej jako: „e.p.a.”) narzucają gminom i przedsiębiorcom restrykcyjne wymogi co do floty pojazdów wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych. Wymogi te dotyczą również branży odpadowej, która musi dysponować odpowiednimi pojazdami, spełniającymi normy tej ustawy.

Z punktu widzenia podmiotów odbierających odpady, w szczególności odpady komunalne, przepisy e.p.a. stanowią istotną barierę w realizacji zadań publicznych. Pojazdy ciężarowe, które stanowią bazę dla „śmieciarek”, napędzane są w zdecydowanej większości paliwem Diesla. Rozwiązania zamienne (np. napędzanie gazem ziemnym czy pojazdy elektryczne) nie są obecnie na tyle technologicznie rozwinięte, aby odbierający odpady komunalne mogli je rozpatrywać jako rozsądną alternatywę dla pojazdów „tradycyjnych”. W zasadzie jedyną – jako taką – alternatywą mogą być pojazdy napędzane gazem płynnym LPG. Jednak tu ustawodawca postawił tamę. 

Pojazd napędzany gazem ziemnym

W art. 2 pkt 14 e.p.a. znajduje się definicja pojazdu napędzanego gazem ziemnym. W obecnym stanie prawnym za pojazd taki uznać można pojazd samochodowy posiadający silnik o parametrach wskazanych w ustawie o...