Do obowiązków gmin należy organizacja systemu zbierania odpadów z nieruchomości zamieszkałych oraz, opcjonalnie, z nieruchomości niezamieszkałych. Kolejnym zadaniem gminy jest przekazanie zebranych odpadów do instalacji posiadających odpowiednie decyzje administracyjne, którymi najczęściej są instalacje komunalne. Koszty realizacji tych działań są pokrywane z opłat wnoszonych przez mieszkańców, stanowiących dedykowany strumień finansowy.

Gmina ma obowiązek zapewnić selektywny system zbierania odpadów zgodny z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska, a także organizować, budować i eksploatować Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Odpady zbierane w ten sposób są transportowane przez firmy odbierające odpady do miejsc ich dalszego przetwarzania.

Gmina pokrywa koszty związane z organizacją zbiórki, transportem oraz zagospodarowaniem odpadów. Jednocześnie nie ma realnego wpływu na ilość i skład odpadów zbieranych selektywnie, szczególnie w pojemnikach na papier (niebieski) oraz tworzywa sztuczne i metale (żółty).

Wymagane poziomy recyklingu

Zgodnie z zasadami obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, przyjętymi przez rząd, samorządy są zobligowane do osiągania określonych poziomów w kole...