To, która komisja jest komisją wiodącą dla poszczególnych projektów legislacyjnych, ma niebagatelny wpływ na ostateczny kształt danego prawa.

Dokumenty legislacyjne przychodzące z Komisji Europejskiej (KE) po przekazaniu do Parlamentu Europejskiego (PE) są przyporządkowywane do pracy w poszczególnych komisjach. Odpowiedni serwis sekretariatu PE po analizie przygotowuje propozycję przyporządkowania i przedstawia ją Konferencji Przewodniczących Komisji (Conference of Committee Chairs ? CCC). Jeśli nie ma uwag, Konferencja przyjmuje propozycję i przekazuje ją Konferencji Przewodniczących (Conference of Presidents ? CoP), zrzeszającej przewodniczących wszystkich grup parlamentarnych, odpowiednikowi sejmowego Konwentu Seniorów, która podejmuje finalną decyzję. Jednakże na posiedzeniu Konferencji Przewodniczących Komisji PE może dojść do sytuacji, w której jeden lub więcej przewodniczących nie zgadza się z daną propozycją. Mogą oni np. wnioskować o przekazanie ich komisji roli komisji wiodącej (jeśli uważają, że to ich komisja jest właściwszym miejscem do prac nad danym dokumentem) lub wnosić o pogłębioną współpracę poszczególnych komisji. Jest kilka możliwości takiej współpracy. Według art. 54 regulaminu PE, część dokumentu może podlegać wyłącznym kompetencjom komisji opiniującej, występującej o pogłębioną współpracę, lub też kompetencje mogą być wspólne między komisją opiniującą i wiodącą ? w takim przypadku poprawki komisji opiniującej, które zos...